SE OGSÅ: |
|
ALT OM: |
Bussene som går til Oslo, brukes blant annet av pendlere fra Hobøl, Moss, Ski og Våler.
Det skriver Østlandets Blad.
Det er Østfold Kollektivtrafikk og stor-Oslo Lokaltrafikk som driver rutene. Ordførerne ber selskapene om å samarbeide bedre for å opprettholde busstilbudet.
-Ikke flaut
I følge Østlandets Blad er ikke direktør i Østfold Kollektivtrafikk Jostein Haug det minste flau over å legge ned rutene: De fleste passasjerene kommer jo fra Akershus.
I januar reise over 5.500 pendlere med rute 561 og 562, over 250 passasjerer pr. dag.
- Jeg har aldri før lagt ned ruter med så høyt passasjertall, sier adm. direktør Tore Eliassen i Norgesbuss Østfold til avisen. - Dette skyldes krangel mellom to fylker om hvem som har ansvaret for bussruter som krysser grensene.
Konsekvenser i Trøgstad
Østfold og Akershus fylkeskommuner har avtaler om hvordan bussruter som krysser fylkesgrensene skal finansieres. I den avtalen står det at Østfold skal sikre rutene i Garder i Vestby og Kroer i Ås.
Akershus har på sin side ansvar for ruter i Trøgstad. Dersom rutene gjennom Garder og Kroer legges ned, kan det føre til forandringer for rutene i Trøgstad, i følge trafikksjef Henry Gaarde i Stor-Oslo Lokaltrafikk.