Hopp til innhold

Oppvaskmøte om forsinkelser

Pendlerforeningen i Østfold møtte NSB og Jernbaneverket tirsdag.

Willy Frantzen, leder i Pendlerforeningen i Østfold

Willy Frantzen fra Pendlerforeningen i Østfold er en av mange som er lei alle forsinkelsene på Østfold-banen.

Foto: Tomas Berger / NRK

Willy Frantzen, konstituert formann i pendlerforeningen, sier at bakgrunnen for møtet er den dårlige punktligheten på Østfoldbanen.

Les også: - Det haster mer enn som så

Les også: Ny passasjerrekord på Østfoldbanen

Les også: Full stopp på Østfold-banen

- Kan ikke akseptere alle forsinkelsene

- Det viser seg at de fleste pendlere opplever at de ikke kommer tidsnok på jobb og ikke tidsnok hjem. Vi ønsker å fortelle NSB og Jernbaneverket at vi ikke kan akseptere det, sier Frantzen.

Se hva pendlerne, NSB og Jernbaneverket ble enige om:

Video nsps_upload_2009_3_31_16_45_18_2149.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

Han tror mulighetene for å vinne frem med pendlerforeningens argumenter er større nå enn på lenge.

- Nå er det blitt større fokus på tog fra departementet, og det er mer penger i systemet. Nå er vi opptatt av at det prioriteres på rett måte, sier Frantzen.

- Østre linje er en katastrofe

Han mener at punktligheten er dårlig på Østfoldbanen generelt og Østre linje spesielt.

- Østre linje er en katastrofe. Der oppleves det som om ingen tog går i rute. Ifølge en pendler var det en periode 47 prosent punktlighet selvom NSB sier at det 60 prosent for den samme perioden. Uansett betyr dette at nesten annethvert tog ikke var i rute, sier Frantzen.

Han mener at når NSB påberoper seg en punktlighet på omkring 90 prosent, er det misvisende i forhold til avgangene i rushtiden - de avgangene som pendlerne bruker.

- Lavere punktlighet i rushtidene

- Pendlerforeningen har konsentrert seg om punktligheten på de tidspunktene da vi må komme oss på arbeid og hjem. Det er da punktligheten er dårligst, sier Frantzen.

Han sier at selv 90 prosent punktlighet betyr at hvert tiende tog ikke i rute.

- Som pendler tar man to tog hver ukedag, og det vil si at man må regne med å komme for sent enten på jobb eller hjem en dag hver uke. Det holder ikke, slår han fast.

Frantzen presiserer at NSB ikke har all skyld for alle forsinkelsene.

- Jernbaneverket har faktisk ansvar for en tredjedel av forsinkelsene på grunn av feil på signalanlegg og skinner, forteller pendlerlederen.

Han forteller at det blir generalforsamling i pendlerforeningen etter møtet med NSB og Jernbaneverket i dag.

- Vi liker tog, men får ikke det vi betaler for

Han håper på løfter om bot og bedring fra begge organisasjonene.

- Vi i pendlerforeningen liker tog. Vi ønsker at toget skal være det transportmidlet folk bruker inn til Oslo. Det er miljømessig bra, og det er en behagelig måte å reise på. Men vi forlanger at togene følger rutetabellen. Det er det vi betaler for, sier Frantzen.

NSB ønsket ikke å kommentere saken før tirsdagens møte på Oslo S.