SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Kystlinks svenske datter-rederi,Rederiaktiebolaget Utrikes Linjer (RAUL, har bedt om å få benytte kaianleggene på Torskholmen i Strömstad for sin planlagte rute mellom Langesund og Strømstad. Det er samme kai som Color Line benytter.
Problemet er at det ikke er ledig fergeplass i den svenske kystbyen. Havnesjefen i Strömstad søker andre alternativer, men tror det kan bli vanskelig å få til.
Kaiplass et kjent problem
Også tidligere planer som har involvert Strömstad fra konkurrenter av Color Line, har hatt motbør når det har vært snakk om kaiplass.
Det svenske togselskapet ”Orientexpressen”, som gikk konkurs for en tid tilbake, ønsket å konkurrere med Color Line på strekningen over Oslofjorden, men fikk heller aldri kaiplass.
Strömstad kommunes avtale om enerett for Color Line på Torskholmen (bildet) er i strid med EU-direktivene. Foto: Rainer Prang, NRK
Blir forsinket
Etter planene skulle Kystlinks fergerute starte 15. september i år, men rederidirektør Pelle Persson sier til NRK at problemene med kaiplass gjør at planene utsettes til mars neste år.
Den 1. september blir politikere i Strömstad orientert om Kystlinks planer og om konsekvensene for havn og trafikken i byen.
Hindrer fri konkurranse
Selv om Strömstad kommune sier ja til at Kystlinks M/F «Pride of Telemark» får anløpe Torskholmen, kan saken havne i retten, skriver Telemarksavisa.
Den juridiske utredningen kommunen har fått utarbeidet slår fast at avtalen mellom kommunen og Color Line hindrer fri konkurranse, og dette strider mot EUs direktiver.