Oppgitt UP-sjef om råkjøring: – Vi har kunder nok

En kraftig økning i førerkortbeslag er i ferd med å gjøre 2016 til et mørkt år for Stein-Olaf Rødberg og hans UP.

Politikontroll UP Rune Kaspersen

KONTROLL: Politiførstebetjent Rune Kaspersen i UP hadde kontroll i Fredrikstad onsdag formiddag.

Foto: Basel Adham Kherallah / NRK

Stein-Olaf Røberg

BEKYMRET: Regionsjef Stein-Olaf Røberg i UP ser behovet for en holdningsendring.

Foto: Lotte Olsen / NRK

– Uansett hvor vi setter opp kontroll, så har vi nok kunder, sier Utrykningspolitiets regionsjef for Øst og Innlandet, Stein-Olaf Røberg.

Hans «kunder» er lovbrytere på veiene, og dermed noe han helst skulle hatt mindre av. Sannheten er imidlertid at det blir flere og flere.

UPs egne tall viser nemlig en solid vekst i førerkortbeslag så langt i år sammenliknet med samme tid i fjor.

  • 1856 personer er tatt for kjøring i ruspåvirket tilstand. Det er 500 flere enn i fjor. I Røbergs distrikt (Øst og Innlandet politidistrikt) er det en økning på 78 prosent.
  • 4514 har mistet lappen for råkjøring. Det er en liten økning fra i fjor på landsbasis. I Røbergs distrikt er 18 prosent flere fratatt førerkortet for råkjøring.

Skylder på tidsklemma

Onsdag formiddag hadde UP kontroll på en landlig veistrekning i Fredrikstad. I 50-sona ble raskt to personer fratatt førerkortet for å kjøre for fort.

– Vi har noen nye apparater som kan indikere rus basert på spytt. Det har gitt en økning på rus, og det er skremmende å se at så mange er ruset på andre ting enn alkohol. Utviklingen på dette punktet er dårlig, sier Røberg.

Han mener likevel at verken ressurssituasjonen eller måten UP jobber på kan forklare økningen. Derfor synes han utviklingen er skremmende.

– Når vi tar folk på fart, så skylder mange på tidsklemma. Folk har det travelt og skal ta igjen litt av det tapte på veien og i bilen. Det er en dårlig kombinasjon, sier han.

Etterlyser holdningsendring

Politiførstebetjen Rune Kaspersen jobber ute på veien og tror økningen i antallet som blir tatt for råkjøring i Østfold, i stor grad skyldes pendlere.

– Veistandarden er blitt god. Dessuten er Østfold et pendlerfylke der vi tar folk som har dårlig tid på vei til jobb. Det gjør at hastigheten ofte øker, sier Kaspersen.

Økningen av både rus- og fartssaker er så stor at Røberg etterlyser en solid holdningsendring.

– Men det er ingen enkel affære, og det er ikke noe UP kan gjøre alene. Her må mange på banen og bry seg.

– Det er dessverre slik at noen merker dette tett på kroppen ved å bli utsatt for ulykker eller miste noen nære slektninger. Alt er så negativt, så det i seg selv burde være motivasjon til å skjerpe seg når man kjører bil, sier Røberg.