I uka som gikk møttes kommunene Strømstad og Halden til uformelle møter om felles satsing langs grensen.
- Vi diskuterte hva vi kan gjøre for å skape liv på gamle Svinesund. Det er nok her samarbeidet mellom våre kommuner antagelig blir først synlig, sier ordfører i Halden Thor Edquist (H) til NRK.no.
De norske og svenske representantene hadde mye felles av interesser å snakke om, og det ble også diskutert å få til et interreg-prosjekt med en felles plan for hele Iddefjord-området.
- Vil bruke et par år
Edquist sier det er vanskelig å svare eksakt på når de første felles-tiltakene mellom de to grensekommunene vil bli satt i gang.
- Området på begge sider av gamle Svinesund er et av flere prosjekter, som vi vil forsøke å få interreg-midler til for å kunne starte opp et felles prosjekt.
Det går fort et par år før et interreg-prosjekt er realisert, sier han.
Thor Edquist sier det er få steder rundt om i verden hvor to nabokommuner i to forskjellige land, går sammen om denne type prosjekt.
- Men i Norden finnes det noen slike. I området rundt Torneo har Sverige og Finland et felles prosjekt. I vårt nærområde er det vel bare Lennart Hylands Morokulien som har forsøkt å få til noe felles.
Skianlegget på Ørje er et vellykket eksempel på et godt interreg-prosjekt mellom to nabokommuner i to land, sier Haldens ordfører til NRK.no.
Han sier at en eventuell områdeplan for hele Iddefjorden vil bli et slags pilotarbeide i så måte.
- Unikt område
Edquist sier økt aktivitet på gamle Svinesund er viktig.
- Fordi det er et unikt område, med en unik og bevaringsverdig bro. Området har et stort potensiale som turistmål, sier han.
For å få maksimalt ut av turistpotensialet må området inneholde mer enn bare utsikt, mener ordføreren.
- Det ligger til rette for å kunne skape aktiviteter av ulike salg. Det er faktisk den gamle broen som nå har størst trafikkøkning prosentmessig av de to grensebruene, ifølge trafikktellinger, sier Thor Edquist.
Sverige er innenfor EU, mens Norge står utenfor, og derfor kan EUs Interreg-program kunne komme til nytte ved samarbeidsprosjekter mellom Strømstad og Halden.
EUs Interreg-program tar sikte på å fremme sosial og økonomisk integrasjon over landegrensene gjennom regionalt samarbeid.
Programmet ble etablert i 1990 for å styrke samarbeidet mellom naboregioner som var delt av nasjonale grenser innenfor og på grensen av EU.
Norge har deltatt i Interreg-samarbeidet siden 1996. Inneværende programperiode strekker seg fram til og med 2013.
Les også:
Sveriges og Norges fellesport
Halden-ordføreren tok kort tid etter at han ble valgt i 2011 kontakt med strikkhoppioneren Petter Kvalsvik i Bungee Team.
Kvalsvik har hatt suksess med sitt pilotanlegg på Trolljuv bru ved Åkrafjorden i Etne kommune, og startet også opp et strikkhoppanlegg i Troms i fjor.
Bungee Team har lenge ønsket seg til norsk side av den gamle Svinesundbrua, for å drive med strikkhopp, klatring og zip-line i det Kvalsvik benevner som en "adrenalinpark".
Motstand fra svenske og norske myndigheter har imidlertid dempet framdriften, og Svinesund-prosjektet har blitt lagt på is, men kan bli vekket til live.
- Mine personlige ønsker for gamle Svinesund er at det skal bli aktivitet på begge sider av broen. Siden den nye E6-en ikke tillater å stoppe på grensen, er området på gamle Svinesund for flott til å ligge brakk, sier Thor Edquist.
Ved brua ligger både det gamle festningsanlegget på Hjelmkollen på norsk side, og også inne i fjellet bak matvarebutikken på svensk side er det et gammelt festningsanlegg.
I tillegg ligger det et utsiktstårn på Dragonkullen på svensk side i området der det er utsikt til store deler av det sydlige Østfold, Hvaler og den svenske skjærgården.
- En felles Sveriges og Norgesport bør kunne berike både Strømstad og Halden turistmessig, sier Thor Edquist til NRK.no.
Fraflyttet, da ny bru kom
Svinesund var selve knutepunktet og et viktig turiststed i årene 1950 til et godt stykke ut på 90-tallet.
Området var tettpakket med folk, og det var trangt om plassene på restaurant Svinesundsterrassen, der østfoldinger og turister fra inn- og utland kjempet om stolsetene.
Det var både informasjonssenter for turisme, bank, butikker, restaurant og kiosk på norsk side av gamle Svinesund, men alt forsvant da størstedelen av trafikken, og all tungtrafikk, havnet ut på den nye brua over sundet i 2005.
Tolletaten, som fortsatt har lokaler på stedet, flyttet det meste av sin virksomhet til nye lokaler ved ny E6, og også på svensk side er tollerne borte.