NRK Meny
Normal

Ønsker stans i Peterson-utslipp

Miljørvernforbundet refser Peterson Linerboard i Moss og mener fabrikken må stanse utslippene umiddelbart.

Peterson i Moss

Dersom Peterson må tilpasse seg Klima- og forurensningsdirektoratets krav, kan det bety kroken på døra for bedriften. Miljøvernforbundet mener likevel at Peterson må rydde opp etter seg.

Foto: Junge, Heiko / SCANPIX

Kurt Oddekalv i Norges Miljøvernforbund refser utslippene til Peterson Lineboard. Han sier dokumentasjonen bedriften bruker for å forsvare utslippene sine er ubrukelige.

– Tilstanden i Mossesundet er såpass dårlig og det de har lagt frem av dokumentasjon på at sundet tåler de utslippsmengdene holder ikke mål. Vi synes det er rart at de kan legge frem sin sak med gamle opplysninger. Det må gjøres nye undersøkleser og det må stilles nye krav til bedriften, sier Oddekalv.

LES OGSÅ:

Kan bety kroken på døra

Peterson i Moss søker Klima- og forurensningsdirektoratet om å få fem års utsettelse på de nye strenge utslippskravene.

Kostnadene for et nytt renseanlegg betyr kroken på døren for Peterson. Oddekalv mener likevel bedriften må rydde opp.

– Det er ikke slik det skal være. Vi lever i 2010 og de gamle bedriftene må rydde opp i møkka.

LES OGSÅ:

- Kan ikke ta hensyn til Oddekalv

Leder i miljøutvalget i Moss, Erik Roth Nilsen, sier dokumentasjonen er god nok, og at bedriften jobber målrettet mot miljømålene. Nilsen mener Oddekalv må forstå hva nedleggelse vil bety for lokalsamfunnet i Moss.

– Forurensningene er under en viss kontroll. Det har Peterson redegjort for. Jeg opplever at Oddekalv er en miljøfundamentalist som et samfunn ikke kan ta hensyn til.

Peterson har i dag tillatelse til å slippe ut 16 tonn organisk materiale (KOF) i døgnet. Dersom bedriften må tilpasse seg dagens krav, betyr det en halvering av utslippene.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Møteulykke i Oslofjordtunnelen

    Riksveg 23, Oslofjordtunnelen er stengt i begge retninger etter en møteulykke. Frogntunnelen og Vassumtunnelen er også stengt for å begrense trafikken mot Oslofjordtunnelen. Omkjøring er via Oslo eller rv. 19 med ferje mellom Moss og Horten.

  • Rekordhøye rekepriser

    Lave kvoter og godt sommervær med stor etterspørsel gjør at rekeprisene skyter i været. Flere steder må man betale nesten tre hundre kroner kiloen for ferske reker. Det skriver Fredriksstad Blad. Daglig leder på Fjordfisk, Kurt Allan Hansen, sier til avisen at det aldri har vært så høye priser som nå.

    Kurt Allan Hansen, Fjordfisk
    Foto: Bjørn Ruud / NRK