NRK Meny
Normal

Svensker ber regjeringen om lyntog mellom Oslo og Stockholm

Det er både fylkesmenn og ordførere i Värmland og Örebro-traktene som nå ber regjeringen om å utrede lyntog mellom hovedstedene.

Høyhastighetstog

Lyntog kan drives lønnsomt, men er negativt samfunnsøkonomisk sett. Nå krever svenske politikere en utredning om lyntog mellom Stockholm og Oslo.

Foto: Wärter for Deutsche Bahn

– Investeringer som halverer reisetiden med tog mellom Stockholm og Oslo gagner ikke bare hovedstedene, men også arbeidsregionene langs hele strekken, skriver blant annet Eva Eriksson som er fylkesmann i Värmland i et innlegg i den svenske avisen Dagens Nyheter.

Totalt fjorten svenske politikere har skrevet under på leserinnlegget som sto på trykk i helgen.

LES OGSÅ:

– Har alt å vinne på et lyntog

– Mulighetene for de berørte kommunene til å tiltrekke seg både innbyggere og fremme tilveksten kommer til å øke vesentlig.

Politikerne ber nå den svenske regjeringen om å ta en lyntogutredning på alvor.

– Vi håper at infrastrukturminister Elmsäter-Svärd tar til seg den norske utredningen og starter en svensk utredning på de foreslåtte strekningene. Det har Sverige, Stockholm og samtlige kommuner langs strekken alt å vinne på.

Den norske lyntograpporten konkluderer med at lyntogutbygging i Norge er fullt mulig og til en viss grad lønnsomt, men samfunnsøkonomisk er det negativt. Prislappen er på nærmere tusen milliarder – tilsvarende et norsk statsbudsjett. Alle strekningene betegnes som ulønnsomme sett med samfunnsøkonomiske øyne, heter det i rapporten.

LES OGSÅ:

Mener dobbeltspor til Halden bør være fokus

Ordføreren i Moss, Tage Pettersen, var glad for resultatet i rapporten og han mente at lyntog aldri har vært noe ønske blant politikerne i Østfold.

– Dette bidrar til at vi nå får rydda litt i de ulike jernbanediskusjonene. Det har aldri vært noen tvil om at for den største delen av østfoldsamfunnet så er det dobbeltspor til Halden som har vært førstepri. Lyntogdebatten har jeg følt har bidratt til å utvanne fokus, sier han.

Pettersen mener at man må ha som mål å konsentrere seg om en jernbane alle er opptatt av.

– Mange politikere har nok følt at denne lyntogdiskusjonen har blitt tredd ned over hodene våre – uten at det har vært noe brennende engasjement for den.

LES OGSÅ:

Næringslivet binder sammen hovedstedene

De svenske politikerne trekker frem at antall reisende mellom Stockholm og Oslo har økt markant de siste årene og antallet ligger nå på drøyt en million passasjerer i året.

– Det er næringslivet som binder sammen Stockholm og Oslo. Den private sektoren har lenge innsett behovet og mulighetene med samarbeid mellom hovedstedene, skriver de i sitt innlegg i Dagens Nyheter.

– Langs strekken mellom Stockholm og Oslo bor det 4,5 millioner mennesker, en tredjedel av landenes samlede befolkning. I vekstområdet Stockholm–Oslo produseres 41 prosent av Sveriges bruttonasjonalprodukt. Med raskere togforbindelser skulle mennesker langs strekken kunne arbeidspendle på lengre avstander. Menneskers kompetanse og erfaring skulle blitt tatt bedre vare på, og bedrifter blir mer effektive og lønnsomme.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Sarpsborg 08 får 7025 billetter

    Norges Fotballforbund har regnet ut hvor mange billetter som skal fordeles til de to lagene som skal spille cupfinale 3. desember. Sarpsborg 08 blir tildelt 7025 billetter, mens Lillestrøm får 8225. I tillegg legges det ut 2500 billetter for fritt salg. Sarpsborg kommer onsdag med mer informasjon om hvordan billettsalget skal foregå.