Hopp til innhold

Lærte Fredrikstad å styrke omdømmet

Omdømmebygging begynner innenfra. Du starter ikke med en reklamekampanje. Det blir feil. Det sier Nils. M Apeland som i dag besøker Fredrikstad-konferansen for å gi byen og byens næringsliv råd om hvordan de skal arbeide med omdømmet.

Nils M. Apeland

Høyskolelærer Nils M. Apeland skrev Norges første bok om omdømmebygging. I dag delte han sine kunnskaper i Fredrikstad.

Foto: Pressebilde

Høyskolelærer ved Markedshøyskolen og forfatter Nils M. Apeland har 20 års fartstid som konsulent og skrev Norges første bok om omdømmebygging.

Han deltar på dagens Fredrikstad-konferanse for å forklare hvorfor et godt renommé er lønnsomt og hvordan den enkelte bedrift og byen kan jobbe systematisk med å styrke sitt omdømme og dermed sin markedsposisjon.

En magnetisk kraft

– Forskning viser at et godt omdømme har en magnetisk kraft. Det betyr at bedrifter med et godt omdømme trekker til seg kunder. Det er flere som har lyst til å arbeide der. Det er flere som har lyst til å investere pengene sine der. De får tvilen til gode dersom de gjør feil. På samme måte er det litt med byer: Byer med et godt rykte vil ha attraksjonskraft. Derfor er omdømme viktig, mener Apeland.

– Vil en by ha fordel av et næringsliv med godt omdømme?

– Byer kan være attraktive på tre måter: Det ene er at folk har lyst til å besøke byen for å oppleve ting i feriene sine. Det andre er at personer har lyst til å flytte dit av ulike grunner. Det tredje er det at virksomheter etablerer seg der.

Fredrikstad har mye å by på

Fredrikstad sentrum

Fredrikstad har mange kvaliteter, mener Nils M. Apeland.

Foto: Jørgen Gangstøe / NRK

Apeland oppfatter at Fredrikstad ligger fremst i puljen av Østfoldbyer. Han peker på at byen har mange kvaliteter når det gjelder natur, Gamlebyen og ikke minst nærheten til sjøen og Hvaler, kulturliv og filmproduksjon med mer. Han opplever at Fredrikstad har veldig mye å by på.

– Men det er innbyggerne og næringslivet selv som må være med å dra Fredrikstad videre dit man vil.

– Mener du at de andre Østfoldbyene ligger litt bak Fredrikstad? Hvordan kan en by bedre omdømmet sitt?

– Jeg vet at dere i Østfold liker å rivalisere litt. Der er veldig mye pent å si om både Moss, Sarpsborg og Halden. Jeg tenker at Fredrikstad har et godt utgangspunkt, og jeg tror også det er viktig at byen trenger ildsjeler. Jeg vet at byen har ildsjeler både innen sport og kultur- og næringsliv. Det er veldig viktig med dem som vil noe positivt for Fredrikstad, at de får støtte. Min erfaring viser at det må enkeltpersoner til for å skape endring i byer og regioner i Norge, sier Apeland.

«Look to Drammen»

Blant foredragsholderne på Fredrikstad-konferansen var også ordfører Tore Opdal Hansen i Drammen, en by som er kjent for positiv utvikling.

– Drammen har gjort flere ting riktig. For det første har det vært politisk vilje til å gjøre noe med byen, fra å være et «høl i E18» til å bli en attraktiv elveby. Næringslivet har arbeidet tett med politikerne og med media. De har laget en slags konstellasjon hvor de sier: «Vi vil stå sammen. Vi vil skape Drammen til et bedre sted å bo», sier Apeland.

Han peker også på at det er gjort mange fysiske ting: veier er lagt i tunnel, elven er renset og det er gjort ting med byrommet.

– Det siste de har gjort er at de har fortalt historien utad. Drammen har investert i kommunikasjon, de har invitert journalister til byen, de har laget filmer og nettsider og vist verden hva de har gjort, samtidig som de har gjort disse forbedringene. Omdømmebygging må starte innenfra. Du starter ikke med en reklamekampanje. Det blir feil, konkluderer Apeland.