SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Leder for kundeseksjonen i Østfold Energi Nett, Erik Jansen,
synes det er uproblematisk at kundene blir varslet bare 14 dager før prisøkningen trer i kraft.
- Vi prøver å varsle 14 dager i forveien. Det er vanlig praksis for de fleste netteiere så vidt jeg vet, sier Jansen.
Årsaken til den økte nettleien er at selskapet må dekke inn økte kostnader for transport av strøm fra kraftselskapene, frem til kundene.
Tjener 520 millioner
Prisøkningen fører til at Østfold Energi vil ta inn ca. 520 millioner kroner årlig i nettleie, men Jansen sier selskapet ikke kommer til å tjene penger på prisøkningen.
- Vi får ikke ta inn mer penger enn det Norges vassdrags og energidirektorat(NVE) har godkjent. Pengene går til kostnader med nettet, sier Erik Jansen.
200 kroner i året
For en kunde med et strømforbruk på 20.000 kilowattimer vil prisøkningen utgjøre 200 kroner i året. Jansen sier økningen er nødvendig og tror kundene vil forstå dette.
- Vi har ikke hatt en prisøkning siden første januar 2002. Jeg håper de fleste kundene våre vil oppleve økningen som relativt udramatisk, sier Jansen.