Hopp til innhold

Slik blir de nye fergene

Bastø Fosen og Statens Vegvesen har inngått avtale om fergedrift mellom Moss og Horten fra 2017 til 2026. Det betyr bygging av tre nye ferger.

Nye ferger mellom Moss og Horten fra 2017

Bastø Fosen setter inn tre nye ett-dekks ferger fra 2017. Det øker kapasiteten på sambandet vesentlig.

Foto: Bastø Fosen

Bastø Fosen har i dag signert avtalen med Statens Vegvesen om drift av fergesambandet på Riksvei 19 mellom Moss og Horten fra 2017-2026.

Avtalen har en verdi på 4,5 milliarder kroner, og betyr at det vil være fem faste ferger og en ekstraferge på sambandet.

Den innebærer bygging av tre nye ett-dekks ferger med kapasitet på 200 biler og 600 passasjerer hver, skriver fergeselskapet i en felles pressemelding med Vegvesenet. Dette vil øke kapasiteten mellom Moss og Horten med 25-30 prosent

Fergene skal i tillegg bli langt mer miljøvennlige enn i dag.

Daglig leder i Bastø Fosen, Øyvind Lund, er glad for at kontrakten om videre drift av sambandet er i havn.

– Vi er svært fornøyd med å ha signert kontrakten, og ser frem til å drifte sambandet i en ny konsesjonsperiode. Vi har tro på at også våre passasjerer ser frem til at vi får på plass tre nye godt tilrettelagte ferjer i sambandet, sier administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen

Mer miljøvennlige ferger

De nye fergene får bare ett stort dekk for alle kjøretøy, som betyr at man slipper å kjøre ned "i kjelleren" som i dag.

Fergene skal også bli lang mer utslippsvennlige i forhold til dagens ferger.

De tre nye fergene får energieffektive dieselmotorer og Bastø Fosens egne beregninger viser at NOx-utslippet reduseres med over 80 prosent i forhold til eksisterende ferger.

De nye fergene får en ny type energieffektiv skrogform som skal redusere drivstofforbruket med 25-30 prosent.

De øvrige fergene som videreføres fra i dag skal bygges om for å tilfredsstille konsesjonens krav til NOx-utslipp, i henhold til internasjonale regler