Bastø Fosen har i dag signert avtalen med Statens Vegvesen om drift av fergesambandet på Riksvei 19 mellom Moss og Horten fra 2017-2026.
Avtalen har en verdi på 4,5 milliarder kroner, og betyr at det vil være fem faste ferger og en ekstraferge på sambandet.
Den innebærer bygging av tre nye ett-dekks ferger med kapasitet på 200 biler og 600 passasjerer hver, skriver fergeselskapet i en felles pressemelding med Vegvesenet. Dette vil øke kapasiteten mellom Moss og Horten med 25-30 prosent
Fergene skal i tillegg bli langt mer miljøvennlige enn i dag.
Daglig leder i Bastø Fosen, Øyvind Lund, er glad for at kontrakten om videre drift av sambandet er i havn.
– Vi er svært fornøyd med å ha signert kontrakten, og ser frem til å drifte sambandet i en ny konsesjonsperiode. Vi har tro på at også våre passasjerer ser frem til at vi får på plass tre nye godt tilrettelagte ferjer i sambandet, sier administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen
Mer miljøvennlige ferger
De nye fergene får bare ett stort dekk for alle kjøretøy, som betyr at man slipper å kjøre ned "i kjelleren" som i dag.
Fergene skal også bli lang mer utslippsvennlige i forhold til dagens ferger.
De tre nye fergene får energieffektive dieselmotorer og Bastø Fosens egne beregninger viser at NOx-utslippet reduseres med over 80 prosent i forhold til eksisterende ferger.
De nye fergene får en ny type energieffektiv skrogform som skal redusere drivstofforbruket med 25-30 prosent.
De øvrige fergene som videreføres fra i dag skal bygges om for å tilfredsstille konsesjonens krav til NOx-utslipp, i henhold til internasjonale regler