I dag bruker nemlig fire av fem pendlere på Østlandet privatbil til reisen fra og til arbeidet. Og skal antallet pendlere øke så mye, må en større andel reise kollektivt.
15.000 biler
Nå har Østlandsregionens fylkesordførere og ordførere satt ned klare mål om at minst halvparten av denne veksten må reise kollektivt, skriver Dagsavisen.
Det tilsvarer rundt 15.000 privatbiler på veinettet.
Færre biler på veien vil bety færre ulykker, og med det liv spart.
Staten har ingen planer
- Det er et veldig beskjedent tall, men vi prøver å være realistisk fordi det finnes absolutt ingen planer fra statens side om å gjøre dette.
Det sier byrådsleder Erling Lae i Oslo til Dagsavisen. Han leder Østlandssamarbeidet som samler alle fylker og kommuner i regionen.
Lokal-politikerne mener det må satses mer på jernbane i Østlandsområdet, men savner støtte fra rikspolitikerne på dette feltet.