Hopp til innhold

Nye dekkregler irriterer svenske sjåfører

Utenlandske transportfirmaer har merket seg at det igjen kommer en innskjerping av dekkreglene før den norske vinteren. Og reglene irriterer.

Slitte vinterdekk
Foto: Ronny Blix

Stefan Bergström jobber for et transportfirma i vestre Värmland. Bergström sier til SR P4 Värmland at de jo ikke har mye valg, og at dette er en sur kostnad for firmaet.

– Jeg tenker at det sikkert vil koste rundt 100.000 svenske kroner i ekstra dekkostnader i år, for at vi kan være sikre på at det skal gå bra på den andre siden. Vi må ganske enkelt bytte dekk. Det er en fordyring for vår del, og ingen morsom smell å få.

Nu så skärps lagen om vinterdäck för lastbilar som kör i Norge, en lagänding som även påverkar svenska lastbilar som ska köra in i Norge vintertid. Stefan Bergström jobbar på ett åkeri i västra värmland och detta är något som påverkar dom mycket. Reporter: Pontus Skagersten

Reporter: Pontus Skagersten

Foran vintersesongen 2013/14 ble det påbudt med en mønsterdybde på 5 millimeter i perioden 1. november til etter påske, eller til 30. april i de tre nordligste fylkene. Fra 1. januar 2015 er det påbudt med vinterdekk på alle aksler. Dekkene skal også være vinter-sertifiserte.

  • Les mer om tungtransport gjennom Østfold:

Bruksforbud for fire av ti vogntog

Nå skal farlige vogntog stoppes på Svinesund

Toget taper for vogntogene

Nye regler for vinterdekk på tunge kjøretøy er forklart på nettsiden til Statens vegvesen.

Falsk trygghet

– De fleste jeg har snakket med syns dette er veldig irriterende, sier Bergström til P4 Värmland, og han er ikke sikker på at regelendringen vil slå bra ut for tungtransporten.

– Jeg tror ikke så mye på det.

– I bunn og grunn handler dette om hvilken hastighet du har når du kjører. Setter du vinterdekk på hele kjøretøyet så får du kanskje en følelse av falsk trygghet.