NSB jobber med å utvide sitt informasjonssystem til å omfatte en abonnementstjeneste på SMS.
Mange etterlyste bedre informasjon
Pendlere og andre togreisende vil da selv kunne definere hvilke tog de vil ha informasjon om, på hvilke dager og på hvilken strekning.
Mange pendlere etterlyste bedre informasjon fra NSB i forbindelse med togkaoset som rammet Østfoldbanen forrige uke.
Les:
Se video om togkaoset her:
Må utvikle nytt system
Konserndirektør i NSB Persontog, Stein Nilsen, sier at en slik løsning vil komme på plass, men at det er for tidlig å si noe om når dette vil skje.
- NSB er kjent med at det finnes funksjonelle SMS-løsninger i dag for eksempel for flypassasjerer, men disse systemene kan ikke enkelt overføres til jernbanen. Mange pendlere har periodekort, og de registreres ikke med navn når de går på toget. Mange går også av og på underveis, sier Nilsen.
For at et varslingssystem skal være hensiktsmessig, må samme melding være gyldig for alle stasjoner på strekningen. I tillegg forplanter problemene i jernbanen seg på en annen måte i luftfarten, forteller konserndirektøren.
- Vi må utvikle en abonnementsløsning, og dette er mer krevende. Vi kan derfor ikke være konkrete på når det kan tre i kraft, sier Nilsen.
Det som er sikkert, er at NSB i løpet av sommeren skal lansere en WAP-tjeneste hvor mobilbrukere an finne ut om toget de ønsker å ta er i rute eller ikke.