Over flere år har reisende med toget vennet seg til forsinkelser og gammelt togmateriell. Pendlerne har i store skarer gått over til egne biler og buss, og i takt med det har trafikken på veiene økt.
Dårlig rykte
Østfoldbanen har vært karakterisert som en av de verste togstrekningene for pendlerne.
Men NSB har et ufortjent dårlig rykte, hevder områdeansvarlig på Østfoldbanen Terje Andersen. -Slik er det ikke lenger på Østfoldbanen. Vi har nye tog, flere avganger og få forsinkelser. Østfold har en av de beste togstrekningene i landet, sier han.
Økning i september
Andersen peker på at Østfoldbanen hadde en 10 prosents økning i antallet passasjerer i september i år i forhold til samme måned i fjor. Men Terje Andersen frykter fortsatt at banens dårlige rykte skremmer bort potensielle pendlere. -NSB ønsker å vise frem sine nye tog og bedrede regelmessighet, og har sendt ut gratis ukeskort til bilpendlere i Fredrikstad og Sarpsborg, sier han. Dermed håper NSB på å rette opp et frynsete rykte med forsinkelser og få avganger.
Statens vegvesen fornøyd
Statens vegvesen har signalisert at de er positive til at trafikken på veiene nå kan komme til å gå ned ved at flere tar toget. De mange ulykkene den senere tiden har satt et ekstra fokus på trafikksituasjonen på Østfoldveiene.NSB øker antallet avganger fra 16 til 19 pr. dag på Østfoldbanen. Dette fører til en økt setekapasitet med 20 000 seter pr. måned.-Statens vegvesen ser positivt på dette og setter pris på at NSB kan bidra til å dempe veksten på veiene, sier Terje Andersen.