Hopp til innhold

Norwegian har kriseplan

Norwegian har en kriseplan klar dersom Rygge ikke får utvidet åpningstid.

Fly fra Norwegian
Foto: NORWEGIAN HO / SCANPIX

Norwegian har kriseplanen klar dersom Moss Lufthavn Rygge ikke får utvide åpningstiden til før 07:00 om morgenen og etter 23:00.

- Vi har stor tillit til at samferdselsministeren kommer til en fornuftig konklusjon på denne saken. Men hvis det ikke skulle gå veien, har vi lagt en plan på hvordan vi skal håndtere det, sier rutesjef Daniel Skjeldam i Norwegian.

Stort forhåndssalg

Allerede de første avgangene fra Rygge vil rammes av en kortere åpningstid. Det første flyet til Budapest 14. februar skal etter ruta komme tilbake til Rygge 23.15. Det er et kvarter etter nåværende stengetid.

To dager senere skal flyet til Malaga gå 06.30, en halv time før åpningstid.

- Vi vil søke om å få fly flyvningene på en annen måte, og få dekket opp gjennom baser som ligger andre plasser. Kundene vil ikke merke noe særlig til det, sier Skjeldam.

Mange har bestilt billetter til disse flyvningene.

- Vi hadde et meget godt forsalg på flyvningene på Rygge, og vi er meget godt fornøyde med etterspørselen, sier rutesjef Daniel Skjeldam i Norwegian.

10.000 underskrifter

Opprop om utvidede åpningstider ved Moss Lufthavn Rygge

En underskriftskampanje på internett har nå samlet over 10.000 underskrifter for utvidede åpningstider på flyplassen.

Foto: Faksimile fra Opprop.no

Luftfartstilsynet har foreløpig sagt nei til flyvninger mellom klokken 23:00 på kvelden og 07:00 om morgenen, noe som kan få store konsekvenser for flytilbudet.

Moss Lufthavn Rygge har klaget på åpningstidsvedtaket og bedt om en halv time mer i hver ende. Samferdselsministeren har lovet å gi et endelig svar på klagen i løpet av denne uka.

En underskriftskampanje på internett har nå samlet over 10.000 underskrifter for utvidede åpningstider på flyplassen.

Forsvaret presser også på for at Moss Lufthavn Rygge skal få ja til utvidede åpningstider. I et brev til Samferdselsdepartementet skriver sjefen for luftoperativt inspektorat at forsvaret er tjent med at den sivile lufthavnen gis reelle konkurransevilkår i forhold til de andre flyplassene på Østlandet.

Det er forsvaret som eier flyplassen på Rygge og deler kostnadene med Moss Lufthavn Rygge.