SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Tidligere i år fikk Bastø Fosen konsesjon til å trafikkere strekningen Moss - Horten fram til 1.januar 2016. Ny ferje ble bestilt for å ta unna trafikken.
Ferge fra Polen
– Vi måtte ha en avklaring på konsesjonen før vi kunne sette i gang med et så stort prosjekt som bygging av en ny ferje. Når det nå er avklart, har vi også kunnet jobbe videre med prosjektet vårt. Ny ferje er bestilt fra verftet Remontowa i Gdansk i Polen.
– Byggingen starter i november. Vi satser og håper på at den nye ferjen skal være i trafikk her på Oslo-fjorden til juletrafikken 2004, sier linjesjef i Bastø Fosen, Kirsti Been Tofte til avisa Gjengangeren.
Større ferje
Ferja har arbeidsnavnet "Bastø III".
– Den nye ferjen vil bli fire meter lenger og en meter bredere. Den blir noe større og øker kapasiteten fra 200 til 215 personbilenheter, men er ellers bygd over den samme lesten som "Bastø I" og Bastø II". Det vil bli Norges største innenlandske passasjerferje, sier hun til avisen.
Sogn får bli
I mai 2001 leide Bastø Fosen inn ferja Sogn for å ta unna den verste sommertrafikken. Ferja går nå fast i Bastø Fosens tjeneste.
– Vi satser på at vi får beholde "Sogn" her til vi får den nye ferjen i trafikk. Årets trafikkøkning per august er fem prosent opp fra august i fjor, så vi trenger større kapasitet, sier hun.