Hopp til innhold

Norges første biodieselanlegg

Med et anlegg som kan produsere 100.000 tonn biodiesel i året kan Uniol dekke hele Norges behov når produksjonen starter opp til våren.

Denofa

Uniol skal produsere 100.000 tonn biodiesel i året.

Foto: NTB Jon Eeg / Scanpix

Produksjonsanlegget ligger på Øra i Fredrikstad.

100.000 tonn biodiesel i året

Anlegget skal produsere 100.000 tonn biodiesel i året - nok til å dekke hele etterspørselen i landet.

Men likevel tviler adminstrerende direktør i Uniol Jon Duus på at de vil få solgt alt i Norge.

- Realistisk sett tror vi kanskje ikke at vi får levert alt vi produserer i Norge, sier han.

Uniol er i dialog med flere aktører i Norge for å tilby innblandet biodiesel.

- Dette er det første anlegget som bygges i Norge, forteller Duus.

Ønsker å selge ren biodiesel

Men Uniol håper også å kunne forsyne nordmenn med ren biodiesel på pumper rundt om i landet.

- Stort sett over hele Norge er det blandet inn 5 prosent biodiesel i vanlig diesel. Når det gjelder det som kommer ut av rørene her etter hvert, siste halvår neste år, så vil folk kunne fylle opp tankene sine slik at de får en høyere prosentandel med biodiesel på tanken, fra 30 prosent til 100 prosent, altså ren biodiesel, sier Duus.

Hovedsakelig rapsbasert diesel

Uniol kommer til å lage biodiesel først og fremst av importert raps, fordi biodiesel av denne planten er den som er best tilpasset norske forhold med kaldt vær.

Men noe vil også bli produsert av soya og av dyrefett, og av stekefett fra restauranter.

- Selv om Norge produserer raps, er ikke det som produseres her nok til å dekke det behovet vi vil få, sier Duus.

Større bevissthet

Og selv om Duus ikke regner med å få solgt all biodieselen i Norge, tror han likevel Uniol vil bidra til større bevissthet hos folk flest rundt fornybar energi.

- I tillegg får vi også mulighet til å eksportere biodiesel, siden vi har store lagertanker og fordi vi kan ta store båtlaster inn og ut fra anlegget.

- Mer miljøvennlig

- Det viktigste for oss er at vi skal være konkurransedyktige men også ha et miljøvennlig produkt i forhold til fossilt brennstoff, sier Duus.

Han mener at produksjonen av biodiesel ikke går på bekostning av verdens matforsyning, selv om det er matprodukter som brukes som råvarer.

- Det er mat som brukes, men det går ikke på bekostning av forsyningen i verden i dag. Så liten andel er det. Det er mindre enn en prosent som brukes til biodrivstoff, sier Duus.