Kobbertyveriene fra Østfodlbanen har gått ned fra 18 i 2012 til ett så langt i år.
Skaper store problemer
– Tyvene utsetter seg selv for en alvorlig risiko for dette er et høyspenningsanlegg hvor de tar en jordingsbit ifra, så den kretsen som blir der kan være livsfarlig.
I tillegg går kobbertyveriene ut over togenes punktlighet og det blir dyrt når kabler må erstattes.
- Les også:
- Les også:
– Tar de jordledningene så kan det bety problemer for signalanlegget og vi får togstopp, forteller Prang.
I 2013 startet Jernbaneverket et prøveprosjekt på Østfoldbanen hvor jordingskabler i kobber ble byttet ut med ledninger i aluminium. Det samme har også blitt gjort noen steder i Oslo og på Dovrebanen,
– Vi ser på det siste tyveriet vi hadde at de unngår stedene vi har aluminium og går et lite stykke for å finne kobberledninger som de tar, sier driftsleder Jan Prang i Jernbaneverket.
Ikke lenger så attraktivt
Aluminium er lite attraktivt for tyvene, fordi kilosprisen er mye lavere, rundt 10 kroner, mot 40 kroner per kilo for kobber.
– Vekta på kobber i forhold til aluminium er mye større, så du må ha mange flere ledninger med aluminium for å oppnå ett kilo. Når prisen er mindre så er ikke aluminiumsledningen attraktiv, mener Prang.
- Les også:
- Les også:
Jernbaneverket vurderte også en jernledning som var vanskelig å klippe. Den så ut som en kobberledning. Med den løsninge ville tyvene forsøke og klippe. Det kunne gå ut over punktligheten til togene. Jernbaneverket vurderte også en type overvåking.
– Vi landet på aluminium, det er en billig ledning, den er lett å handtere, den er montørvennlig, så på sikt er dette den beste løsningen.
Prøveprosjektet har vart ett år. Nå skal jernbaneverket jobbe med å få løsningen godkjent slik at det kan brukes som en fast løsning.
– Så om noen år så vil nok mange av disse jordledningene være byttet ut til aluminium.