Seilskuteforeningen Øst i Viken har fått kjøpe fullriggeren, som skal bli museumsskip på Isegran. Slepet skulle startet fredag, men protestene fra folk i Halmstad var så kraftige,
at mannskapet valgte å la båten ligge av hensyn til sikkerheten, forteller Knut Sørensen i seilskuteforeningen:
– Det var mye folk her, mye oppstandelse, og mye båter i elva. Vi trengte assistanse, men ingen ville hjelpe oss, og de som ville, våget ikke. Derfor valgte vi å bli liggende, sier Sørensen.
I løpet av natta har en ekstra båt fra Fredrikstad kommet til Halmstad for å hjelpe til. Najaden ble flyttet til en annen kai tidlig lørdag morgen, og forlot Halmstad rett før klokka 11.
Den 48 meter lange skuta skal slepes fra Halmstad i Sverige til Isegran, og slepet er beregnet å ta omtrent ett døgn.
Forstår protestene
Knuts Sørensen sier seilentusiastene fra Fredrikstad ikke har noe problem med å forstå svenskenes protester.
– Det er mange som har følelser for denne båten, og det forstår vi godt. Vi hadde nok protestert vi også, om noen kom og hentet «Christian Radich», sier Sørensen.
Politikerne i Halmstad bestemte for to år siden at båten skulle selges, og det er de som har fått merke protestene mest.
- Les også: Najaden slepes til Fredrikstad
- Les også: Sterke protester mot sleping av Najaden
– Vi har truffet utrolig mange hyggelige mennesker også, og invitert dem til Isegran så de skal få se at «Najaden» blir tatt godt vare på. Jeg tror faktisk de kommer, sier Sørensen.
I klasse med «Christian Radich»
Når Najaden er på plass i Fredrikstad blir den Norges fullrigger nummer tre, etter «Christian Radich» og «Sørlandet».
På Isegran skal den tremastede fullriggeren først og fremst være en attraksjon, et flytende museum som publikum kan mønstre på for å ta en titt.
Etter hvert vil det også bli guidede turer, kurs og seminarer og konserter om bord på båten.
«Najaden» er en komplett fullrigger og en av de mest originale i hele verden.Den har blant annet aldri hatt motor eller noe annet elektrisk om bord. Den svenske fullriggeren ble bygget i 1897, og har fungert som et skipsmuseum siden slutten av 1930-tallet.