Hopp til innhold

Nå skal psykisk helse inn på timeplanen

85 prosent av alle nordmenn mener barn og unge må lære mer om psykisk helse på skolen. Fra 2018 skal temaet inn på timeplanen i de videregående skolene i Østfold.

Klasserom

Gjennom ti dobbelttimer skal elever ved de ti videregående skolene i Østfold lære og spørre om psykisk helse.

Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Det er gjennom det Helsepolitiske barometeret for 2018 at 85 prosent svarer at de ser det som viktig at barn og unge lærer om psykisk helse i skolen for å kunne forstå seg selv og møte livets utfordringer på en god måte

Over en fjerdedel av ungdommene på videregående skoler sliter med psyken. En undersøkelse fra Høgskolen i Oslo og Akershus fra 2017 viste at 28 prosent av elevene hadde følt seg ulykkelige, triste eller deprimerte den siste uken før undersøkelsen ble gjennomført.

Fra høsten 2018 starter de videregående skolene i Østfold med psykisk helse på timeplanen. Gjennom opp til ti dobbelttimer skal elevene lære om mental helse.

Fra 2020 skal psykisk helse inn i undervisningen på alle de videregående skolene i landet.

– Er lov å ha andre følelser

– Livet er ikke bare en oppoverbakke, der alt er bra. Det kan kanskje virke slik i sosiale medier, men det er lov å ha andre følelser, sier Isabell Christoffersen, som er lærer ved Askim Videregående skole.

Sammen med 170 andre lærere skal hun lære elevene om psykisk helse.

Temaet for undervisningen skal være:

  • Hvordan tanker og følelser oppstår
  • Tankerydding
  • Å styre følelsene med handlinger
  • Hvordan tankene påvirker kontakten med andre
  • Hva du selv kan gjøre når det blir vanskelig

I løpet av våren har lærerne blitt kurset av Fagakademiet i hvordan de skal opplyse og veilede elevene om psykisk helse.

– De skal kunne fortelle at psykisk uhelse er noe alle har. Det skal normaliseres, og bli en del av skolehverdagen, sier skole- og fagopplæringssjef Erik Bråthen i Østfold fylkeskommune.

– Ulogisk at det man ikke har gjort dette før

Det er psykolog Trygve Børve som har lært opp lærerne om temaet. Han synes det er på tide at mental helse settes på timeplanen.

Trygve Børve

Kursholder og psykolog Trygve Børven har lært om lærerne om hvordan de skal lære elevene om psykisk helse.

Foto: Heidi Gomnæs / NRK

– Det jo ulogisk at man ikke har gjort dette før. Dette er nok en kjempelur investering, som kan ha betydning for mange, sier han.

Når psykisk helse blir en del av timeplanen for alle de videregående skolene i landet, så skal det skje gjennom et tverrfaglig tema som heter folkehelse og livsmestring, der psykisk helse et av fokusområdene.

– Det gir lærerne rom for å kunne jobbe med psykisk helse i alle fag det er relevant. Vi vet at dagens unge er langt bedre enn den forrige generasjonen på mange områder, men de sliter mer med sin psykiske helse, sier statssekretær Atle Simonsen i Kunnskapsdepartementet.

– Like naturlig som vonde knær

I Helsedepartementet tas dette imot med åpne armer. Statssekretær Anne Grethe Erlandsen mener det er viktig å lære elevene at det er naturlig å ha vonde tanker.

Anne Grethe Erlandsen

Statssekretær Anne Grethe Erlandsen i Helsedepartementet er glad for at psykisk helse blir tema i skolen.

Foto: NRK

– Å streve psykisk er ikke bare vondt for unge mennesker. Det gjør det også tyngre å mestre overgangen mellom å være barn og voksen. Det gjør det lettere å falle på utsiden. Barn og unge trenger å lære at det er like naturlig med vonde tanker som vonde knær, sier hun.

Psykolog Børve mener bedre psykisk helse kan gjøre at ungdommen også får et bedre liv senere.

– Vi vet når ungdommene strever på ungdomsskole og videregående kan det ha betydning for yrkesvalg, utdanningskvalitet og for helsen deres senere. Både livskvalitet, økonomi og familieforhold påvirkes av dette, sier han.