Hopp til innhold

Nå skal det bli blått i Sarpsborg

I hvert fall på papir og annen presentasjon fra kommunen som i disse dager ruller ut sin nye profil.

Ny Sarpsborg-profil

Den nye profilen til kommunen skal inneholde elementer fra fossen.

Foto: Sarpsborg kommune

Til nå har kommunen profilert seg med en rustrød farge. Nå følger de etter byens beste fotball- og ishockeylag og velger blått som hovedfarge, det sier kommunikasjonssjef Pål Nilsen.

– Både næringslivet og idrettslagene er blå. Sarpsborg har også blå elementer med seg i form av fossen, innsjøer og havet. Dette gjør vi først og fremst fordi vi ønsker å fremstå som mer «Sarpsborg». Byen og kommunen er for folk flest litt mer blå enn det kommuneprofilen har vært før, sier han.

I tillegg til innføringen av blåfargen vil kommunen ta tilbake det opprinnelige gule og svarte byvåpenet. Logoen vil også inneholde elementer som fører tankene til Sarpsfossen.

Se hele profilhåndboken her:

– Vil koste noen hundre tusen

I oktober presenterte kommunen en omdømmerapport som viste dystre resultater. Det kom det frem at sarpingene synes at Fredrikstad er bedre enn hjembyen.

Men Nilsen presiserer at disse resultatene ikke har noe med den nye profilen å gjøre.

– Nei, den har ingen ting med dette å gjøre. Vi har lenge ønsket å fremstå som mer moderne og fremtidsrettet enn det vi har gjort. Vi har holdt på med dette i over et halvt år og er ennå ikke ferdige med lanseringen, det er mange ting som må tas over tid, sier han.

Prisen for profilendringen skal heller ikke koste kommunen så altfor mye.

– Dette blir ikke som de store selskapene som bruker masse penger på merkevaren sin. Det er blant annet veldig mange gamle skilt som har gått ut på dato som vi uansett måtte ha skiftet. Det kommer nok til å dreie seg om noen hundre tusen.