Hopp til innhold

Nå skal denne brua byttes ut

Fra neste år skal togreisende i Mysen kunne krysse togskinnene på en splitter ny og moderne bru.

Overgangsbru på Mysen stasjon

Det er påvist flere feil og mangler ved gangbrua på Mysen stasjon. Nå skal den rives og erstattes med en splitter ny og moderne bru.

Foto: Anne Ognedal/NRK

I et brev fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) til ordfører Erik Unaas (H) i Eidsberg informeres det om at Mysen stasjon ikke får ny jernbaneundergang, med mindre kommunen tar regningen selv.

Samferdselsministeren ber imidlertid Jernbaneverket om å erstatte dagens bru på Mysen stasjon med en enkel universelt utformet bru.

– Brua vil være tilpasset alle brukere. Jernbaneverket har sagt at dersom kommunen vil ha en undergang, så må de skaffe det med egne midler, sier kommunikasjonsrådgiver Britt Wang i Jernbaneverket.

Brua blir trolig bygd med den nye gangbrua på Råde stasjon som modell, og er beregnet til å koste rundt 20 millioner kroner.

Hever plattformkanten

Britt Wang

Kommunikasjonsrådgiver Britt Wang i Jernbaneverket.

Foto: Bjørn Ruud/NRK

Byggingen vil skje i forbindelse med at stasjonene på Østre linje oppgraderes til sommeren.

I brevet fra samferdselsministeren påpekes det at det er gjennomført en risikoanalyse, som konkluderer med at det kan skje strømgjennomgang fra jernbanen til en nærliggende boligblokk, noe kan få konsekvenser for alt elektrisk utstyr i bygget.

– Vi fant at den gamle brua hadde flere feil og mangler som vi var nødt til å utbedre. Da fant vi ut at det er best å rive brua i sin helhet, og føre opp en ny, sier Wang.

I tillegg til ny bru blir det lengre og høyere plattformer, slik at handikappede skal kunne ta seg inn og ut av togene uhindret.

– Plattformkanten skal heves til 76 centimeter fra sporet og opp. Det betyr at vi får en trinnfri adkomst inn på NSBs nye Flirt-tog. Det kommer også ny belysning, nye benker, nye venteskur og markering på plattformkanten, slik at blide og svaksynte kjenner når de kommer frem til kanten.

Endringene skal gjøres ved totalt fem stasjoner på Østre linje, og arbeidet med oppgraderingene starter 22. juni.

Buss for tog i sommer

Da skal det også komme på plass et splitter nytt og moderne signalanlegg, «ERTMS».

– Strekningen blir da fjernstyrt. Det betyr at vi ikke vil ha behov for en togekspeditør som hjelper folk trygt av og på togene, og vinker togene av gårde, sier Wang.

Når arbeidene med å oppgradere strekningen er i gang vil det bli buss for tog for pendlerne.

– Vi håper at vi vil få til en bra trafikkavvikling, slik at pendlerne merker minst mulig til arbeidene. Vi skal være ferdig 7. september, det betyr at mesteparten av denne tiden er innenfor skolenes sommerferier, sier hun.

Kan dere garantere at dere blir ferdige i rute?

– Det blir en utfordring. Derfor prøver vi å legge til rette med informasjonsmøter i forkant slik at alle er forberedt på hva vi skal gjøre. Vi har et tett program, men vi skal gjøre så godt vi kan får å holde rutetidene.

Kommunikasjonsrådgiver Britt Wang i Jernbaneverket.

Reporter: Anne Ognedal/NRK