Hopp til innhold

Nå får du harryhandel med oljeskift

Et kjøpesenter i Töcksfors i Sverige går nye veier for å kapre nye norske kunder.

Harryhandel

Daglig leder ved Töcksfors shoppingsenter, Lars Erik Erøy, skal bygge om deler av parkeringshuset til bilverksted.

Foto: Bjørn Ruud / NRK

En etablering av et bilverksted på Töcksfors Shoppingsenter skal lokke menn til å handle mer mens de venter på at bilen repareres.

– Bilverkstedene rundt Töcksfors er fulle av nordmenn. Det er nesten som at svenskene ikke slipper til. Derfor tenkte vi at det må være noe for oss, sier Lars Erik Erøy, daglig leder ved Töcksfors shoppingsenter.

Planen er at allerede til våren skal deler av hallen fylles opp av biler som trenger reparasjoner.

Bilverkstedene rundt Töcksfors er fulle av nordmenn

Lars Erik Erøy, daglig leder Töcksfors shoppingsenter

Gjør lite for å motvirke lekkasjen

Kåre Lunde

Kåre Lunde er leder for Bilbransjeforeningen i Østfold.

Foto: Bjørn Ruud / NRK
Norsk verksted

Ved norske verksteder klarer de ikke å presse prisene ned til svenskepriser.

Foto: Bjørn Ruud / NRK

Bilbransjeforeningen i Norge ser ikke med glede på det nye verkstedet i kjøpesenteret, men de innrømmer at det har vært gjort veldig lite fra bransjen for å motvirke lekkasjen til Sverige.

– Vi må jobbe smartere. Vi må få kundene tilbake til oss her i Norge, sier Kåre Lunde som er leder i Bilbransjeforeningen i Østfold.

Han sier bilbransjen har levd med svenskelekkasjen i mange år, og han er usikker på om det er noe de kan gjøre for å stanse det.

– Det som er viktig for oss er å tilpasse oss prisnivået, Vi kommer nok ikke så lavt som svenskeprisene, men det er ikke langt unna. På eldre biler hvor det skal utføres enkle jobber, så må vi nok ta lavere priser, sier han.

LES OGSÅ:

– Viktig å følge tollreglene

Kontorsjef i Tollvesenet region Øst, Wenche Fredriksen, sier det ikke er lett for tollerne å se om en bil har fått utført en reparasjon, men det hender fra tid til annen at de anmelder bilførere til politiet for ikke å ha deklarert en reparasjon.

– Er en ute av landet i under 24 timer, så kan man handle og få utført tjenester for 3.000 kroner. Dersom en har fått reparert bilen for mer enn 3.000 kroner, må man kjøre på rød sone og få deklarert dette, sier hun.

Tollsjef i region øst, Wenche Fredriksen

Wenche Fredrikksen i Tollvesenet.

Foto: Christian Nygaard-Monsen / NRK

Tar en sjansen på å kjøre på grønn sone, så er det en mulighet for å bli anmeldt.

– Det er absolutt å oppfordre at man gjør det riktig, kjører man på rødt og betaler moms, så får man tilbake den svenske momsen. Da går det opp i opp. En har ingen ting å tape på å gjøre det riktig, mener Fredriksen.

LES OGSÅ: