NRK Meny
Normal

Nå blir hobbybilene treningskjøretøy

Det begynte med et prosjekt til barnebarnet. Nå er hele bilparken solgt.

Det skulle bare være en hobby, men nå er alle bilene solgt.

Utenfor et verksted i Moss kjører helt vanlige barn rundt i små halv-kopier av klassiske biler. Først i bilkøen: En guttunge godt inn i pensjonsalderen.

– Selv om jeg har litt store føtter, så viser dette at det går an for litt større folk å kjøre dem også, sier Terje Samuelsen, medskaper at den såkalte Timi-bilen.

– Som når ungene flytter hjemmefra

Pensjonister bygge elbiler til barn

Det er lagt inn mange timer med kjærlighet, omtanke og ingeniørkunnskap i hver eneste Timi-bil.

Foto: Camilla Næss / NRK

Det lyser av øynene på Samuelsen og kompisene Kai og Terje Janitz. Sammen med en fjerde kar, Kai Hermansen, har de fire samlet nær et par hundre års erfaring i ulike fag, blant annet som verktøymaker, elektroingeniør, maskintekniker, maskinkonstruktør, interiørarkitekt og bedriftsøkonom.

Men nå skal «babyene» deres forlate redet. Det har kommet en kar fra nordfra med bil og henger for å adoptere de små blankpolerte vidunderne.

– Det er nesten med litt sorg at vi slipper dem av gårde, det blir som når ungene flytter hjemmefra, sier Terje Samuelsen.

Skal lære barn om trafikk

Det er mange års arbeid som nå forlater verkstedet i Moss. Nå skal leketøysbilene «Timi» til en ny trafikkstasjon for barn i Troms. Nordlendingen som har tatt med både bil og stor henger heter Jan Haukland, og også han har fått stjerner i blikket nå.

– Åh, de er fine. Det er virkelig kvalitet over dette, sier Haukland. Han er leder på Bardu Camping og Turistsenter på Setermoen. Der skal bilene brukes til trafikkopplæring for barn. Som tidligere trafikksakkyndig og førerprøvesensor, så vet han hva som kreves.

– Vi måtte jo ha alle sammen for å skape et realistisk trafikkbilde, så disse bilene skal nok bli brukt, forteller Haukland.

Starter ny produksjonslinje

Det er lagt mye kjærlighet og omsorg i hver bil, og etter seks år med justeringer kom de frem til produktet de lager i dag.

– Det er en typisk 1930-modell, det er en kabriolet eller roadster. Men det kan ikke være noen Ford eller Chevrolet eller hva det skulle være, for da ville jo bransjen plutselig stått i døra, sa Terje Samuelsen til NRK i fjor.

Alt på bilen er laget i Østfold. Vel, alt utenom tuta, som er fra Kina.

Bilen er i halv størrelse, 170 centimeter lang og den veier rundt 50 kilo. Toppfarten er i underkant av fem kilometer pr. time, og er beregnet på barn fra 4–7 år. Men nå er hele lageret tomt, men til tross for vemod så betyr det blanke ark og ny produksjonslinje.

– Nå er det en ny æra og blanke ark, bokstavelig talt, for her er det ikke en eneste støtfanger igjen. Det eneste vi har er fremtida foran oss, ler pensjonistene.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Storfornøyde med lærernorm

    Utdanningsforbundet jubler over enigheten i statsbudsjettet som nå gir en maksgrense for antall elever i en klasse.

    – Dette er en sak vi har kjempet for i mange år, sier leder i Utdanningsforbundet i Østfold, Dagrun Lundsvoll.

  • Solid Comet-seier

    Comet vant til slutt 7-1 over Grüner i 1. divisjonskampen i ishockey. Dermed trygger haldenserne serieledelsen.