SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Det hadde kanskje vært lettere å få gjennomslag på Stortinget om politikerne i Moss hadde vært enige om én løsning. Nå får de en sjanse til det - for på bystyremøtet tirsdag kommer et såkalt borgerforslag opp. Nok mossinger har skrevet under på at planene for en Mossetunnel må revideres.
- Toget har gått
Nå må vi finne en løsning alle kan enes om, sier Ulf Leirstein i FrPs bystyregruppe. Han berømmer det kommende borgerforslaget.
- Det vil bety at man sier at toget bokstavelig talt har gått for eksisterende planer. Nå må vi se på konsekvensene av det vi har gjort, og om det er mulig å enes om ett forslag.
Hva skal stå først i køen?
Det er to parter, og to prioriteringer. Staten vil at togforbindelsen Haug - Onsøy sør for Moss skal gjøres i stand først. Det skal koste 940 millioner kroner. Østfold fylkeskommune ønsker at Mossetunnellen skal komme først i køen av de to prosjektene.
Det er beregnet å koste drøyt 1.3 milliarder kroner. Spørsmålet har blitt stilt om det er mulig å fullføre Mossetunnellen for de 940 millionene Haug-Onsøy er ment å koste. Det er hverken mulig eller ønskelig, svarer Samferdselsdepartementet.