Moss Bymagasin kom på gaten da Moss Dagblad ble nedlagt i fjor. Avisen har hatt et opplag på 26.200 og dekker områdene Son, Moss, Rygge, Våler og deler av Råde. Nå skifter avisa både navn, eiere og profil.
– Vi har sett på Moss som et interessant marked. Moss er et bysenter i vekst, og da tenker vi på næringsvekst, etablering og tilflytting. Vi har hatt kjempesuksess med byavisene i Drammen og Tønsberg. Da det var allerede en gratispublikasjon på plass i Moss, så vi at grunnmuren kunne være lagt for en rask inntreden, sier gründer Christer Lundquist.
LES OGSÅ:
Skal gi Moss Avis konkurranse om nyhetene
Redaktør i Moss Bymagasin, kai Hovden, mener dette kan være positivt for både de ansatte og avisen.
– Vi blir en del av en avisfamilie. Det innebærer både kompetanse og andre fordeler for oss som de har opparbeidet. Vi skal gi Moss Avis noe å bryne seg på, sier han.
Ifølge Lundquist skal Byavisa Moss lanseres som et spesifikt produkt etter oppskrift fra avisene de har i de to andre byene.
– Det blir en profil og innhold om er likt i alle avisene. Selvfølgelig er det lokalt stoff og lokale journalister, så det er en lokal avis.
LES OGSÅ:
De ansatte blir med på lasset
Byavisa Moss skal komme ut en en gang i uka og den første utgivelsen kommer om kort tid.
Hva skjer med de som i dag jobber Moss Bymagasin?
– Vi overtar virksomheten slik den er og viderefører den videre. Vi har en grunnmur og bygger videre på den, sier Lundquist.
– Vi har per i dag to årsverk totalt i redaksjonen. Der blir det heller en økning vil jeg tro, sier redaktør Hovden.