NRK Meny
Normal

– En by kan ikke stå stille i tiår etter tiår

Eirik Milde (H) ber Jernbaneverket om å komme med tilstrekkelig detaljerte planer for utbyggingen i Halden for å skape forutsigbarhet så fort som mulig.

Eirik Milde (H)

Stortingsrepresentant Eirik Milde mener Halden må ha mulighet til å drive byutvikling, og ber Jernbaneverket komme med detaljerte planer for dobbeltspor i byen.

Foto: Martin Tangen Schmidt/NRK

– En by kan ikke stå stille i tiår etter tiår i påvente av at det skal komme ferdige planer. Man må ha mulighet til å utvikle seg, sier stortingsrepresentant Eirik Milde (H).

Mandag skrev NRK at planene for nytt dobbeltspor til Halden er så usikre at Jernbaneverket ønsker å båndlegge store områder for framtidige behov. De vil ikke tillate utbygging på områdene Mølen og Jernbanetomta.

Stortingsrepresentant Milde liker dårlig usikkerheten det skaper for byutvikling i Halden.

– Etter Nasjonal Transportplan skal jernbanen stå ferdig i 2030, vi håper den står ferdig raskere enn det. Men når den kommer, så må de forholde seg til det som er av bygninger og infrastruktur, sier han.

Vil disponere Tyska

Store områder i Halden sentrum kan bli berørt av jernbaneutbyggingen. Dobbeltsporet vil kreve store arealer, og stasjonsområdet må kanskje utvides til å betjene tredoble vognsett.

Det kan også bli aktuelt med et uttrekksspor, – et område hvor togsett kan deles og kobles sammen.

I tillegg til områdene som allerede er satt av til jernbaneformål, vil Jernbaneverket også disponere området Tyska, hvor kommunen har investert i veiopplegg og gitt tillatelse til husbygging.

Men Milde er ikke bekymret for at kommunen skal tape penger på dette.

– Nei, den reguleringsplanen som foreligger for Tyska og Hollenderen er godkjent også i dialog med Jernbaneverket. Hvis de må rive noe, så må de bygge opp igjen en tilsvarende løsning, sier han.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: