– Vi sliter litt med å produsere nok selv. Etterspørselen har kommet ganske brått på, så da må vi brygge litt hos andre mens vi venter på utstyr så vi kan brygge mer her, sier daglig leder og bryggerimester Christer Edvartsen ved EGO Brygghus til NRK.
De startet opp i et fabrikklokale på Torp i Fredrikstad i mai i fjor. Ikke lenger etter begynte de å selge de ulike øltypene sine til både butikker, Vinmonopolet, puber og restauranter.
– På grensen til skilsmisser
I dag teller de to ansatte, snart tre, men det er langt fra lukrativt å drive med produksjon av håndverksøl. Og det er heller ikke derfor Christer gjør det han gjør.
– Vi gjør det fordi vi er lidenskapelig opptatt av det her, og ikke for pengenes skyld, men hvis vi kan leve av dette på sikt så er jo det best. Heller i sluket enn ut til kunden hvis det ikke er bra nok, sier han.
Men det er ikke bare EGO Brygghus som har merket den økende interessen. Også hos Østfolds ferskeste mikrobryggeri, MikroMeyer i Spydeberg, har de mer enn nok å gjøre.
– Nå driver jo vi veldig smått, men nå i juli ligger vi an til å selge rundt 1000 liter. Vi driver på grensen til det vi kan klare før det går mot skilsmisser, sier Leif Tore Martinsen spøkefullt.
Tror på fortsatt vekst
På Hvaler finner vi et av de eldste mikrobryggeriene i fylket, det lille gårdsbryggeriet til Tom Engebretsen Kofoed med familie som startet opp i 2011. Hver fredag har de åpent gårdsutsalg, og spesielt de siste ukene har det gått unna.
– Det er biler oppom i hele åpningstiden. Vi driver jo også smått, men forrige fredag gikk det ut 600 liter, sier Kofoed fornøyd.
Det er stadig flere som driver med håndverksøl her i Norge. På landsbasis finnes det over 80 mikrobryggerier, og ifølge Finansavisen har det dukket opp 57 nye i løpet av det siste halvannet året. Men skal man tro de som driver i bransjen er ikke toppen nådd ennå.
– I dag er markedsandelen på rundt 3,5 prosent, og det vil nok øke i noen år til. Hvis vi sammenlikner oss med USA så har det passert ti prosent der, og det vokser fortsatt, sier bryggerimester Stig Lundh ved Nøisom i Fredrikstad.
Lokal forankring
Og de fleste av mikrobryggeriene er enige om at det bare er bra med litt konkurranse.
– Det er jo bedre for sluttbrukeren også. Den som lager det beste ølet overlever og de andre vil vel på sikt dø ut, regner jeg med, sier Christer Edvartsen.
Leif Tore Martinsen hos MikroMeyer i Spydeberg tror nøkkelen til overlevelse er å etablere en trofast kundegruppe.
– Man må kunne brygge godt øl og forankre seg i det lokale markedet før man bygger seg opp, sier han.