Hopp til innhold

Mener NSB bør gi buss-rabatt

– Buss er ikke tog, fastslår Krfs stortingsrepresentant Line Henriette Hjemdal.

– Buss er ikke tog, fastslår Krfs stortingsrepresentant Line Henriette Hjemdal.

– Uten modernisering av Østfoldbanen blir ikke busstransport av passasjerer en reserveløsning. Det blir regelen, ikke unntaket, signaliserte Østfoldbanens strekningssjef Terje Andersen tidligere i dag.

Mellom 2003 og til 2012 har NSB doblet tallet på passasjerer på Østfoldbanen, og nå har de nådd et metningspunkt. Det er behov for å kjøre flere tog, men det er ikke plass til dem på sporet.

LES OGSÅ:

Forventer at regjeringen tar tak

– Det som er gledelig er at det er flere som velger å ta tog. Men det skaper noen utfordringer. Det gjør at vi må ha fullt trykk på å få Follo-banen ferdig, Intercity til Halden og påkobling av østre linje, men det er på lang sikt, sier Line Henriette Hjemdal.

Nå forventer hun at regjeringen og samferdselsministeren har tett dialog med NSB.

– De må se om det er mulig å kjøre lengre tog og øke kapasiteten. De må bruke linjene optimalt, det er det jeg forventer av regjeringen.

Hun legger også til at kundene må få rabatterte priser dersom profetien om mer buss for tog slår til.

– Velger de å sette inn busser som supplement når togene er fulle, så må passasjerene betale for den tjenesten de får – og buss er ikke tog.