Det skrev Ordfører i Moss, Tage Pettersen på Twitter etter at formannskapet i Rygge i går sa nei til bompenger. Flertallet i Moss er for en bompengeløsning for hovedveinettet i Moss og Rygge.
– Virkeligheten er slik at for å få på plass veiløsningene som ligger i konseptutvalgsutredningen så er det ingen vei utenom bompenger, sier Pettersen til NRK.no.
Ville gi signaler nå
– Det er ikke uenighet i bystyret i Moss.. Nå skal 98 prosent av tiltakene bli gjort i Moss kommune, så jeg tror vi skal komme i mål, men jeg har et ønske om at Moss og Rygge er enige om flest mulige tiltak, legger han til.
Aud Kristin Løken fra Rygge Høyre var med å stemme imot bompenger , men er ikke enig i at de roter det til:
– Det synes jeg ikke at vi har gjort. Dette med finansieringen kommer vi tilbake til, men vi synes det var viktig å gi noen signaler nå, og derfor støttet vi Fremskrittspartiets forslag om å ikke ha bompengefinansiering på dette, sier hun.
Overbelastede hovedveier og problemer for ferjesambandet blir hverdagen i Moss om ikke trafikken og veiene legges om.
Vil ha bomring rundt hele regionen
Tre løsninger ble lagt fram for politikerne mandag og grovt sett er forskjellen på alternativene hvor i sentrum det blir lagt tuneller og nye veier, pluss at det gjøres endringer i infartsårene til byen.
– Finn Erik Blakstad fra Rygge Venstre sa i går at en bomring rundt mosseregionen er en mulighet. Jeg har selv sagt at vi bør utrede trafikkgrunnlaget i de tunnelene som eventuelt kommer og se på muligheten om å sette opp bomstasjoner i hver ende av tunnelåpningene, sier Tage Pettersen.
Han forteller at Statens Vegvesen har anslått at prislappen ligger på rundt 3,5 milliarder. Men den endelige prislappen er vanskelig å fastslå nå.