Hopp til innhold

Mener utenlandske sjåfører utnytter norske regler

Utenlandske transportselskaper misbruker systematisk reglene for å ta transportoppdrag i Norge, mener Lastebileierforbundet.

Vogntog på Svinesund

Stadig flere vogntog kommer til Norge med lite eller ingen last.

Foto: Tomas Berger/NRK

Styremedlem i Norges Lastebileierforbund (NLF), Jan-Yngvar Tømmerholt, raser mot utenlandske transportselskaper som han mener systematisk misbruker reglene for å ta transportoppdrag i Norge - såkalt kabotasje.

Lastebileierforbundet viser til at stadig flere nærmest tomme vogntog passerer grensen for så å ta lønnsomme transportoppdrag i Norge.

– For å drive kabotasje i Norge må man ha med internasjonal last inn i landet. Hvis de da ikke har last, så lager de seg last ved å ha med tomme paller og et fraktbrev. Når de mangler gods er dette en omgåelse av regelverket. Vi merker stor konkurranse fra utenlandske aktører som gjør det på denne måten, sier Tømmerholt.

Tollvesenet merker trenden

Vaktleder ved tollstasjonen på Svinesund, Per Kristian Grandahl

Vaktleder ved tollstasjonen på Svinesund, Per Kristian Grandahl.

Foto: Tomas Berger/NRK

En kontroll på Svinesund forrige uke viste at det var mange utenlandske vogntog med svært liten last som kom inn over grensen.

Ifølge vaktleder ved tollstasjonen på Svinesund, Per Kristian Grandahl, er dette en trend som har vist seg særlig det siste året.

– Vi har ikke noen statistikk på dette, men vi har registrert at det er en økning i vogntog som kommer til Norge med svært liten last, eller uten last i det hele tatt, sier han.

Å komme til Norge uten last er i seg selv ikke ulovlig, og tollerne på grensa kan dermed ikke gjøre noe med saken.

– Nei, dette kan vi ikke gjøre noe med på grensa. De må eventuelt bli stanset og kontrollert innenlands hvis det viser seg at de kjører ulovlig. Men vi har jo lurt på hvordan det kan være lønnsomt å komme hit uten last, sier han.

Les også:

– Reglene er ivaretatt

Når de utenlandske vogntogene først har kommet seg inn i Norge, kan de påta seg tre transportoppdrag i løpet av syv dager før de må ut av landet igjen.

Reglene stiller også krav til at transportene innenlands skal være av tilfeldig karakter.

– Så er spørsmålet om man strekker strikken lenger enn det, og da må man få etterforsket dette i forhold til hva man egentlig har gjort og hvor mange kjøreturer man har hatt innenlands i Norge etter første passering. Det er nok politiet som sitter med den største nøkkelen der, for det er de som driver med etterforskningen, sier seksjonssjef i utekontrollseksjonen i Statens vegvesen, Geir Mjøsund.

Mjøsund sier at de utenlandske sjåførene som kommer over grensa på Svinesund med liten eller ingen last i utgangspunktet kjører lovlig.

– Så lenge man har dokumentert last, så kjører man lovlig. Reglene er ivaretatt, men man kan kanskje si at de utnytter regelverket. sier han.

– Tjener 5-600 euro i måneden

Dét kan være lukrativt for utenlandske transportører som med lavt lønnede sjåfører og biler fulle av billig diesel fra utlandet kan underby norske bedrifter, sier Tømmerholt i NLF, som håper at myndighetene vil slå hardere ned på dette.

– Kontrollmyndigheten må sørge for å få stoppet dem, og vist dem ut av landet hvis de kjører med last som ikke følger regelverket. Og det vet vi at blir gjort, sier han.

NRK har tidligere avslørt at utenlandske sjåfører som kjører i Norge får så dårlig betalt at de ikke en gang har råd til å kjøpe mat her i landet. Enkelte sjåfører oppga en så lav lønn som 5-600 euro i måneden.

– Vi har hørt disse ryktene lenge, men de er vanskelig å få dokumentert. Det er svært alvorlig og kritikkverdig hvis norske bedrifter handler med underleverandører som premierer kriminalitet på denne måten. Dette må det slås svært hardt ned på. Vi har sett en rekke dieseltyverier i Norge de siste årene, sier YTF-leder Svein Furøy til ytf.no.

I godstrafikken ut og inn av Norge øker andelen utenlandske vogntog. Nesten 60% av markedet er på utenlandske hender, og polakkene blir stadig flere, viser tall fra SSB.

Polakkene var med sine 1,2 millioner tonn gods nest størst blant utlendingene når det gjelder transport til, fra og i Norge i 2010.