Hopp til innhold

Måtte avlyse regne-kurs for lærere fordi interessen var for laber

Til tross for at grunnskolene i Østfold ligger på bunn-nivå i regning ifølge de nasjonale prøvene.

Regnestykke på tavle
Foto: Scanpix / SCANPIX

Førstelektor Marianne Maugesten ved lærerutdanningen på Høgskolen i Østfold forteller om den labre interesse for regneopplærings-kurset blant lærerne i høst.

– Vi hadde stor interesse for kursene i vår, men i høst var det så få påmeldte at vi måtte avlyse hele kurset, sier Magesten til NRK.no.

– Vanskelig å få vikar

Kurset i pedagogikk, som Senter for kompetanseutvikling ved Høgskolen i Østfold står bak, dreier seg om grunnleggende regning.

I går ble det kjent at åttende-klassingene fra Østfold, sammen med elevene fra Telemark, liggende på bunn av resultatlista fra de nasjonale prøvene i regning.

Maugesten opplever samtidig at lærere forteller at det er vanskelig på arbeidsplassen å få dra på slike regneopplærings-kurs, fordi det da må leies inn vikarlærere ved skolene.

Hobøl fra verst til best

En av kommunene i Østfold som har valgt å sende grunnskolelærerne sine på slike kurs, er Hobøl.

Hobøl er også kommunen som kan skilte med best resultat fra de nasjonale prøvene, av kommunene i Østfold. Til tross for at den lille kommunen har ligget svært dårlig an på denne resultatlista tidligere.

Skolefaglig rådgiver i kommunen, Eva Kubberød Utne, er godt fornøyd med resultatene for kommunens grunnskoleelever.

– Det ser vi selvfølgelig oss svært godt fornøyd med. Det gir en oppmuntring til å jobbe videre for å fortsette den positive utviklingen fremover, sier Kubberød Utne.

– Lærevillige lærere

Førstelektor Marianne Maugesten ved Høgskolen i Østfold tror likevel ikke at Østfold-elevenes dårlige regneferdigheter er symptomatisk med frafallet av lærere til regneopplærings-kurset i høst.

– Det er nok mange årsaker til at Østfold havner nederst på denne listen. Blant annet er både Østfold og Telemark industrifylker.

– Jeg tror det er mer som skal til enn bare disse kursene for å bedre regneferdighetene blant grunnskole-elevene. Men det viktige er at man tar alvorlig disse resultatene og fokuserer på en bedre regneforståelse blant elevene, ikke bare i matematikk, men i alle fag.

– Responsen vi har fått på kursene er i alle fall veldig bra. Lærerne er ivrige, mottakelige og interesserte i å lære nye metoder i sin pedagogikk, sier Maugesten.