Førstelektor Marianne Maugesten ved lærerutdanningen på Høgskolen i Østfold forteller om den labre interesse for regneopplærings-kurset blant lærerne i høst.
– Vi hadde stor interesse for kursene i vår, men i høst var det så få påmeldte at vi måtte avlyse hele kurset, sier Magesten til NRK.no.
– Vanskelig å få vikar
Kurset i pedagogikk, som Senter for kompetanseutvikling ved Høgskolen i Østfold står bak, dreier seg om grunnleggende regning.
I går ble det kjent at åttende-klassingene fra Østfold, sammen med elevene fra Telemark, liggende på bunn av resultatlista fra de nasjonale prøvene i regning.
Maugesten opplever samtidig at lærere forteller at det er vanskelig på arbeidsplassen å få dra på slike regneopplærings-kurs, fordi det da må leies inn vikarlærere ved skolene.
Hobøl fra verst til best
En av kommunene i Østfold som har valgt å sende grunnskolelærerne sine på slike kurs, er Hobøl.
Hobøl er også kommunen som kan skilte med best resultat fra de nasjonale prøvene, av kommunene i Østfold. Til tross for at den lille kommunen har ligget svært dårlig an på denne resultatlista tidligere.
Skolefaglig rådgiver i kommunen, Eva Kubberød Utne, er godt fornøyd med resultatene for kommunens grunnskoleelever.
– Det ser vi selvfølgelig oss svært godt fornøyd med. Det gir en oppmuntring til å jobbe videre for å fortsette den positive utviklingen fremover, sier Kubberød Utne.
– Lærevillige lærere
Førstelektor Marianne Maugesten ved Høgskolen i Østfold tror likevel ikke at Østfold-elevenes dårlige regneferdigheter er symptomatisk med frafallet av lærere til regneopplærings-kurset i høst.
– Det er nok mange årsaker til at Østfold havner nederst på denne listen. Blant annet er både Østfold og Telemark industrifylker.
– Jeg tror det er mer som skal til enn bare disse kursene for å bedre regneferdighetene blant grunnskole-elevene. Men det viktige er at man tar alvorlig disse resultatene og fokuserer på en bedre regneforståelse blant elevene, ikke bare i matematikk, men i alle fag.
– Responsen vi har fått på kursene er i alle fall veldig bra. Lærerne er ivrige, mottakelige og interesserte i å lære nye metoder i sin pedagogikk, sier Maugesten.