På gården i Rygge dyrker Roy Hasle chioggia, kanskje bedre kjent som polkabete. Den rød- og hvitmønstrede beten er det man kan kalle en nisjegrønnsak.
Hasle tok risikoen med å satse på den, og det funka.
– I år har vi sådd 40 mål og produserer cirka 400 tonn. Så det er solskinnshistorien i norsk i norsk landbruk det her, ler han.
- Les også:
Butikker vil selge norske varer
Betene hans stammer fra den vanlige rødbeten, og aldri før har det vært like stor interesse for slike grønnsaker, mener bonden.
Hasle er den eneste i Østfold som produserer dem, og han er allerede utsolgt.
– Vi merker at dagligvarebutikkene ønsker å selge norske varer. Jeg tror ikke det har vært bedre den tiden jeg har drevet i hvert fall.
– Nå har jeg snart avsluttet den 32. sesongen min. Men jeg tror jeg heller ville drevet de neste 32 årene. Jeg tror de blir bedre, sier Hasle.
Fristes av kokker
Noe av grunnen for etterspørselen er kokker som er ivrige til å prøve noe nytt.
– Innvirkningen vi som kokker har på forbruker er at når du får noe nytt har du veldig lyst til å kopiere, sier Bård Greni fra Urban Food.
– Den jobben som kokkene gjør med å bruke disse produktene er kjempeviktig. Det vi ser er at det er en kjempevekst i Østfold. Stoltheten som kommer frem er kjempebra. Det gjør oss kokker veldig fornøyde. Nå er vi på vei Rogaland. Nå må dere passe dere!
- Les også: