Hopp til innhold

Markedet for disse har aldri vært større

Folk begynner virkelig å få øyne opp for lokaldyrket mat, mener bonden Roy Hasle. Han har fått full uttelling for sine polkabeter.

Folk begynner virkelig å få øyne opp for lokaldyrket mat, mener bonden Roy Hasle. Han har fått full uttelling for sine polkabeter.

Lokale grønnsaker i forskjellige former er populært, forteller grønnsakbonden fra Rygge.

På gården i Rygge dyrker Roy Hasle chioggia, kanskje bedre kjent som polkabete. Den rød- og hvitmønstrede beten er det man kan kalle en nisjegrønnsak.

Hasle tok risikoen med å satse på den, og det funka.

– I år har vi sådd 40 mål og produserer cirka 400 tonn. Så det er solskinnshistorien i norsk i norsk landbruk det her, ler han.

Butikker vil selge norske varer

Grønnsaksbonden Roy Hasle

Grønnsakbonden Roy Hasle forteller at han er utsolgt for beter.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

Betene hans stammer fra den vanlige rødbeten, og aldri før har det vært like stor interesse for slike grønnsaker, mener bonden.

Hasle er den eneste i Østfold som produserer dem, og han er allerede utsolgt.

– Vi merker at dagligvarebutikkene ønsker å selge norske varer. Jeg tror ikke det har vært bedre den tiden jeg har drevet i hvert fall.

– Nå har jeg snart avsluttet den 32. sesongen min. Men jeg tror jeg heller ville drevet de neste 32 årene. Jeg tror de blir bedre, sier Hasle.

Fristes av kokker

Bård Greni

Kokken Bård Greni sier at lokale varer er populært.

Foto: Odd Skjerdal / NRK

Noe av grunnen for etterspørselen er kokker som er ivrige til å prøve noe nytt.

– Innvirkningen vi som kokker har på forbruker er at når du får noe nytt har du veldig lyst til å kopiere, sier Bård Greni fra Urban Food.

– Den jobben som kokkene gjør med å bruke disse produktene er kjempeviktig. Det vi ser er at det er en kjempevekst i Østfold. Stoltheten som kommer frem er kjempebra. Det gjør oss kokker veldig fornøyde. Nå er vi på vei Rogaland. Nå må dere passe dere!