NRK Meny
Normal

Manglende terrorsikring stopper Strömstad-båt

MS Sagasund må droppe båtturer mellom Halden og Strömstad i sommer. Halden havn er for dårlig sikret mot terror.

Foto: Rainer Prang / NRK

Halden-rederiet MS Sagasund må droppe turer mellom Halden og Strömstad i sommer på grunn av manglende ISPS-sikring i Halden havn.

Det blir kun turer fra Fredrikstad for Halden-rederiet MS Sagasund i år.

- Vi har kjørt på Halden i alle år, og jeg er skuffet over at kommunen ikke har fått ISPS-sikringen på plass, sier rederisjef Tore Nybro Hansen til NRK.

Uten ISPS-sikring kan ikke selskapet gå i trafikk til utlandet.

Kjører alle turene fra Fredrikstad

MS Sagasund går i hovedsak i trafikk mellom Strömstad og Fredrikstad på sommeren, men har adresse i Halden. I tillegg til rutetrafikken går båten i chartertrafikk med plass til 160 passasjerer.

- Nå må vi droppe anløpene til Halden, og det er jeg selvfølgelig lei meg for, sier Nybro Hansen.

Han sier turen i Ringdalsfjorden og under Svinesundbruene er flott og spesiell, og at dette er en godbit for sommerturistene.

- Men kaia vi har kunnet gå til i Halden gjennom årene tilfredsstiller ikke ISPS-kravene, og dermed må vi droppe Halden-turer i år, sier Tore Nybro Hansen.

Den internasjonale loven heter The International Ship and Port Facility Code (ISPS) og er gjort gjeldende ved en norsk forskrift, i norske havner fra 1. juli 2004.

De nye sikkerhetsreglene betyr at kaier og sjøområdet som anløpes skal gjerdes inn og overvåkes, og at last og personell kontrolleres før de skal ombord i båtene.

For dyrt å sikre kaia

Halden kommune har ikke slik sikkerhet for kaianlegget der MS Sagasund ligger, og det er heller ikke aktuelt å legge til rette for dette, fordi kostnadene blir for store.

I følge havnesjef Jens Lindstrøm vil det i forberedelser, godkjenning og innkjøp av fysiske sperrer ved kaia koste et sted mellom 60 000 og 80 000 kroner, i tillegg til en årlig avgift på 25 000 kroner og tilleggskostnader med praktiske tiltak.

- MS Sagasund har 10 anløp i Halden hver sommer, og det sier seg selv at dette ikke blir regningssvarende om kommunen skal legge til rette for ISPS-sikringen, sier Jens Lindstrøm til NRK.

Ingen planer for sikring

Jens Lindstrøm sier det er flere havneterminaler i Halden havnedistrikt der det kreves ISPS-sikring, og at kaia der MS Sagasund er en av flere slike terminaler.

Havn
Foto: Rainer Prang / NRK

- Kaianleggene der Saugbrugs og Nexxans holder til sikres av bedriftene selv. Ved et kaianlegg i Iddefjorden, der det skipes ut stein, er det også gjennomført sikring av brukeren selv, sier Lindstrøm

- Brukerne må betale

Både kaianlegget der MS Sagasund legger til og kaia ved kornsiloen i Halden eies av Halden havn, og dermed må den kommunale havna sørge for sikring der, og brukerne skal betale.

- I tillegg er det hovedhavna vår på Mølen som trenger ISPS-sikring, og dette er også ivaretatt, sier havnesjefen.

Ifølge Jens Lindstrøm har rederiet MS Sagasund blitt spurt om de vil betale for sikkerheten selv, men dette har rederiet ikke økonomi til.

- Vi kan godt sikre havna for MS Sagasund, slik at den kan gå i utenriksfart, men rederiet må betale for det. Vi har ingen planer om å ISPS-sikre kaianleggene for MS Sagasund med det antallet anløp de for tiden har, sier Lindstrøm til NRK.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD: