SE OGSÅ: |
ALT OM: |
Se bildene:Køkaos og usvinger på E6
Det sier Egil Nordengen, distriktsleder i Statens vegvesen. Han påpeker samtidig at de ikke vil ha samme effekt som fysiske midtdeler.
- Det er klart at det ikke kan erstatte fysiske midtdelere, men vi tror det er et tiltak som vil ha positiv effekt, sier Nordengen.
Sikre ulykkesveien
I utgangspunktet skulle fysiske midtdelere sikre E6 mellom Årum og Ingedal, men på grunn av smale veier, og mange broer, ble ideen forkastet, sier Nordengen.
Istedet vil man male midtdeler på E6. To heltrukne linjer, med en meters avstand, er det som nå skal sikre ulykkesveien.
Rister i bilen
- Mellom linjene vi maler skal vi ha tverrstilt profilert merking. Det betyr at når en bil kjører over så vil det riste i bilen. Samtidig vil vi øke avstanden mellom kjøreretningene og dermed forhåpentligvis øke sikkerheten, sier Nordengen.
Veidirektoratet har alledere godkjent planene, og Nordengen er sikker på at dette vil øke sikkerheten på E6. I tillegg er konseptet svært rimelig og jobben er lett og utføre.
- Vi vil legge det inn i merkeprogrammet og det betyr at så fort været tilater det så vil vi begynne med arbeidet, avslutter Nordengen.