Hopp til innhold

Må ha mer bompenger til E18

Det må kreves inn mer bompenger på E18 for at ikke utbyggingen skal stoppe opp, sier sentrale Senterpartipolitikere.

E18 Momarken-Sekkelsten

Strekningene som skaper bekymring er fra Knapstad til Akershus grense, Momarken - Melleby og Ørje - riksgrensen.

Foto: Statens vegvesen

Ordfører i Eidsberg, Knut Herland

Tre delstrekninger som vil koste 1,3 milliarder kroner står ennå uten finansiering, sier ordfører i Eidsberg kommune Knut Herland fra Senterpartiet.

Tre delstrekninger som vil koste 1,3 milliarder kroner står ennå uten finansiering, sier ordfører i Eidsberg kommune Knut Herland fra Senterpartiet.

Frykter stans

Strekningene som skaper bekymring er fra Knapstad til Akershus grense, Momarken - Melleby og Ørje - riksgrensen.

- Jeg frykter at vi får en situasjon hvor Staten sier nei til å forsere utbyggingen. Da må vi stille i kø med alle andre veiprosjekter i landet og da er jeg redd vi ikke får noen utbygging av E18 før etter 2020, sier Herland.

Har hastverk

Vedtakene som allerede er gjort, sørger for finansiering til og med parsellen som bygges nå, Krosby - Knapstad. Men det kreves mer bompenger for å betale utbyggingen av de tre siste parsellene, mener Per Inge Bjerknes leder i transportkomiteen i fylkeskommunen, også han fra Senterpartiet.

- Nå må vi se på hva vi eventuelt kan bidra med av bompenger til ytterligere finansieringen. Og jeg har nå bedt om et ekstraordinært fylkesting for å få behandlet denne saken, sier Bjerknes.

Flere bommer

Får de to Senterpartipolitikerne medhold i sitt syn kommer det også en debatt om hvor bommene skal stå.

- Jeg lurer på om dagens bommer bør stå, men at vi bør kreve inn penger begge veier. Til gjengjeld bør prisen halveres. I tillegg bør det plasseres en bom på riksgrensa og en ved grensa til Akershus. Da får vi inn nok penger til at vi kan finansiere resten av utbyggingen når vi regner inn at Staten betaler halvparten, sier Herland.