Hopp til innhold

Lover fortgang i E18 utbygging

Et regjeringsskifte sikrer raskere og sammenhengende utbygging av E18 fra riksgrensa til Vintererbro, hevder Spydeberg-ordfører Knut Espeland.

Knut Espeland
Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

E18 gjennom Østfold skal stå ferdig i 2016, mens arbeidene videre gjennom Akershus er utsatt til 2023 i Nasjonal Transportplan. I merknadene til planen har KrF, Høyre og Frp forpliktet seg til en fortløpende utbygging dersom de overtar makta etter valget.

De tre partiene lover at E18 skal stå ferdig inn til Vinterbro innen 2020.

– Her gjelder det at folk er klar over hva et regjeringsskifte betyr for E18, sier Knut Espeland (KrF).

Felles mål

Den rødgrønne regjeringen har ikke planer om å gjøre ferdig E18 fra fylkesgrensa før seks år senere:

– Nå forplikter regjeringen seg på at denne parsellen skal bygges ut. Så kan vi være enige om at vi kunne ønske at det skjedde tidligere, og får være en felles jobb, sier Per Inge Bjerknes som er Østfold Senterpartis førstekandidat til stortingsvalget.

Et samlet Østfold har krevd ferdigstillelse av E18 til Oslo innen 2020. Det har også Statens vegvesen bedt om. Espeland mener de rødgrønne stortingskandidatene i Østfold har fått lite gjennomslag nasjonalt:

– Spesielt reagerer jeg på at senterpartiet nå i Østfold kjører offensivt på at de skal ha en topp prioritet på vei og bane når de ikke engang greide å få sin egen samferdselsminister i tale med tanke på en ferdigstillelse i 2020.

– Vi har fått til en utbygging gjennom hele Østfold. De blå partiene er ikke enige om finansiering, de er ikke enige om organisering. De rødgrønne partiene har vist at de har klart å stå sammen om samferdselsutbygging, og det skal vi fortsette med, sier Bjerknes.

Vil utfordre Arnstad

Når samferdselsminister Marit Arnstad besøker Østfold tirsdag, vil Espeland be om svar på hvorfor arbeidet stopper opp i flere år:

–Jeg vil utfordre Arnstad til forsvare hvordan hun kna gå for en fortsatt klattvis utbygging av E18 når det er vegvesenet ønske å bygge sammenhengende, og dette er mulig både teknisk og finansielt.