Hopp til innhold

Lover 4G langs tog og vei

NSB, Telenor og Jernbaneverket lover å gjøre det de kan for at reisende på Østfoldbanen og langs E6 skal få stabil 4G-dekning i løpet av året.

Solvik-Olsen og Amundsen

– Vi skal få på plass så mye som mulig i løpet av 2015, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor (th), som i dag presenterte planene sammen med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) underveis på Vestfoldbanen.

Foto: Telenor

– Østfoldbanen vil få en helt annen mobildekning enn den har i dag, sier dekningsdirektør Bjørn Amundsen i Telenor.

Han kjørte Vestfoldbanen med samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i dag, for å fortelle om planene som skal gi togreisende moderne nettjenester.

4G-nettet skal opp langs Vestfoldbanen, på deler av Jærbanen og Østfoldbanen, bekrefter Amundsen.

Thor Edquist (H)

Haldens ordfører Thor Edquist (H) syns dette er flotte planer. Men dette bør ikke stoppe i Fredrikstad, mener han.

Foto: Rainer Prang/NRK

– Mellom Oslo og Fredrikstad oppgraderer vi basestasjonene som i dag har tale til 4G. I løpet av et drøyt års tid vil du ha sammenhengende 4G-dekning fra du står på perrongen i Fredrikstad og til du er framme på Oslo S.

Jernbaneverket, NSB og Telenor samarbeider. Jernbaneverket skal løse utfordringene med 4G-dekning i tunnelene. NSB monterer repeatere, som forsterker signalene fra togets tak og inn i vognene. Telenor bygger eller oppgraderer basestasjoner langs linjen.

– Mellom Moss og Råde vil Telenor bygge fire nye basestasjoner. Mellom Råde og Fredrikstad blir det bygd en ny basestasjon ved Ørmen, i tillegg skal basestasjoner oppgraderes.

Haldens ordfører: Når kommer resten?

– Dette er jo kjempeflott, sier ordføreren fra andre enden av Østfoldbanen, Haldens Thor Edquist (H).

Eidettunnelen E6, Østfold

E6 ved Eidet-tunnelen i Østfold. Telenor lover også at bilistene skal få oppgradert mobildekning.

Foto: Rainer Prang / NRK

- Det er så mange som pendler, som bruker nett på toget. Og det faller ut hele tiden.

– Men vi må jo pushe på for at de skal gjøre dette ferdig fram til Halden. Jeg har ikke hørt noe om noen tidsramme, sier Edquist.

Flere andre strekninger er tenkt oppgradert, forteller Amundsen. Blant dem Østfoldbanens østre linje via Askim og Mysen.

– Men dette ligger ikke inne i planen for 2015. Dette er strekninger som vurderes for fremtiden, men som vi ikke har prioritert enda, sier Amundsen.

Samme planer langs veien

Telenor skal også gjøre et tilsvarende løft langs bilveien fram til Fredrikstad, forteller Bjørn Amundsen, langs E6 mellom Oslo og Råde, og så langs riksvei 110 til Fredrikstad. Hva alt dette vil koste har ikke Amundsen konkrete tall på.

– Vi snakker om ganske mange millioner kroner, men det eksakte tallet for Østfold har jeg ikke. Men vi snakker nok et eller annet sted mellom 10 og 20 millioner for de 45 prosjektene vi har bare i Østfold, forteller Amundsen.