– Vi håper at departementet tar på alvor at det er en ganske tydelig og omfattende stemme i norsk offentlighet som vil at skolen skal tenke annerledes om lekser, sier førsteamanuensis ved Høyskolen i Østfold, Kjersti Lien Holte til NRK.
I ettermiddag var hun med på å overlevere underskriftene til statssekretær Rikke H. Sjøberg i Kunnskapsdepartementet, med klar beskjed om at hjemmelekser er gått ut på dato.
Kampanjen ønsker et større skille mellom skole og fritid og at lekser blir gjort i skoletiden, ikke hjemme.
– Dette er på vegne av svært mange familier som er fortvilet over å sitte med lekser kveld etter kveld. Det er mye mas og mye fortvilelse, særlig for dem som sliter. Jeg håper dere tar dette på alvor og ikke legger det i en skuff, sa initiativtaker Dora Thorhallsdottir, da hun overleverte underskriftene til Sjøberg.
– Vanskelig å overse
Familieterapeut og komiker Thorhallsdottir startet kampanjen mot hjemmelekser ved å skrive et innlegg på Facebook om at hun hatet lekser og ikke forsto hvorfor skolen fremdeles driver med det.
Dermed startet snøballen å rulle. Innlegget ble delt av både foreldre, elever og lærere og kom raskt opp i over 1.600 delinger på det sosiale nettverket.
Dette førte til en rekke kommentarer fra foreldre som var enige og endte til slutt med en underskriftskampanje.
– Vi føler at det har vært vanskelig å nå gjennom. Men nå tenker vi at vi har en åpning og en mulighet. Engasjementet er stort, tydelig og synlig. Det blir vanskelig å overse, sier Kjersti Lien Holte.
Statssekretær Sjøberg takket for engasjementet til aksjonsgruppa da hun tok imot underskriftene.
– Vi deler deres sterke engasjement for barnas skolehverdag. Det er ingen som ønsker at barn og foreldre skal sitte i timevis og være frustrerte og leie kveld etter kveld. Så er spørsmålet hvordan vi gjør det på en best mulig måte. Jeg tenker at svaret ikke er å forby lekser, men å diskutere hvordan leksene brukes.
Sanner: – Gode lekser kan fungere godt
Lørdag publiserte NRK Ytring en kronikk skrevet av Thorhallsdottir. Der skriver hun at gruppen blant annet krever forskning på erfaringene med leksefrie skoler.
«Vi krever at forskningsgrunnlaget som legges til grunn for den offisielle forståelsen av leksepraksis, oppdateres og nyanseres. Tiden er overmoden for en leksefri skole! Jeg håper og tror at du gjør leksene dine, Jan Tore Sanner. Så norske barn kan slippe.»
Kunnskapsminister Jan Tore Sanner svarte på utspillet til Thorhallsdottir tirsdag morgen.
Sanner skriver at han deler engasjementet for at barna skal ha et godt læringsmiljø, men at de er uenige om lekser, og at det er liten grunn til å tror at en leksefri skole vil virke sosialt utjevnende.
«Lekser som skaper tårer og frustrasjon gjør verken foreldre eller barn klokere. Men gode lekser, lekser som gir elevene repetisjon av det de har lært på skolen, lekser som er tilpasset den enkelte elev og som følges opp av lærerne, kan fungere godt.» skriver han.
Også og rektor Tone Gunnersen ved Hvaler ungdomsskole, en skole som har kuttet ut hjemmelekser og forlenget skoletiden med studietid, var med på overrekkelsen av underskriftene.
- Les også:
- Les også: