Det er dyster lesning for redaktører, journalister og aviseiere i dag.
Nå foreligger lesertallene per september 2014, og de viser en drastisk nedgang i antallet som leser papirutgavene.
Heller ikke på nett og mobil er det alle som har lyktes.
Les også:
Mister hver tiende leser på papir
Bak lesertallene som nå presenteres ligger telefonintervjuer utført av TNS Gallup og resultatene omtales som "Forbruker & Media-undersøkelsen".
Rundt 30 000 personer intervjues per telefon, 100 per dag i 345 dager i året.
Det er stort bortfall av lesere for Østfolds sju abonnementsaviser på papir, og tilsammen mister de 18.000 lesere sammenlignet med undersøkelsen foretatt for et år siden.
I Østfold er det Fredriksstad Blad som faller mest. FB hadde i september i fjor 56.000 lesere på papir, mens TNS Gallups undersøkelse viser at tallet nå er nede i 48.000.
Alle de øvrige avisene har mistet lesere det siste året, unntatt Rakkestad Avis som har fått flere lesere på papir.
Rakkestad Avis hadde seks tusen papiravislesere i september i fjor, og i år har antallet økt til sju tusen.
Les også:
Faller også på nett og mobil
Det er et enormt problem for avisene, når antallet abonnenter faller og inntektene dermed også reduseres.
Papirutgaven har vært avisenes hovedinntektskilde, og det er de færreste avisene som har vært i stand til å generere mye annonser til nett eller bygge seg portalløsninger, der leserne tilbys å kjøpe artikler fra nett.
For avisene vil fremtidens inntektskilder på noe sikt ligge i hva de kan skaffe seg av inntekter på nett og mobil.
Derfor er ikke lesertallene fra TNS Gallupp særlig hyggelig lesning for de avisene, som samtidig taper leseroppslutning på papirutgaven og på nett eller mobil.
Fornøyd med mobilutvikling
- Vi har hatt en økning de siste årene, men nå er tendensen hos oss den samme som hos alle andre. Vi går tilbake på papir. Men disse tallene sier ikke noe om mobiltrafikken vår, og den har økt kraftig det siste året. Det har vi verktøy som måler. Så digitalt ser det ganske bra ut, sier ansvarlig redaktør i Halden Arbeiderblad Hans Petter Kjøge til egen avis.
Han mener det viktigste er å beholde antall lesere totalt, og sier det spiller mindre rolle hvilken kanal leserne velger.
- Vi kan nok ikke forvente å forbedre tallene på papir, men vi må bli enda bedre på det digitale innholdet, og det jobbes det mye med både fra Amedia sentralt og lokalt i avisa, sier Kjøge.