Hopp til innhold

Lesertallene stuper

Stadig færre leser Østfold-avisenes papirutgaver.

Aviser i Østfold

MISTET HVER TIENDE LESER. Papiravisene hadde i september i fjor 209.000 lesere. På et år er det 18.000 færre som leser de sju abonnementsavisene i Østfold.

Foto: NRK

Det er dyster lesning for redaktører, journalister og aviseiere i dag.

Nå foreligger lesertallene per september 2014, og de viser en drastisk nedgang i antallet som leser papirutgavene.

Heller ikke på nett og mobil er det alle som har lyktes.

Les også:

Mister hver tiende leser på papir

Bak lesertallene som nå presenteres ligger telefonintervjuer utført av TNS Gallup og resultatene omtales som "Forbruker & Media-undersøkelsen".

Rundt 30 000 personer intervjues per telefon, 100 per dag i 345 dager i året.

Det er stort bortfall av lesere for Østfolds sju abonnementsaviser på papir, og tilsammen mister de 18.000 lesere sammenlignet med undersøkelsen foretatt for et år siden.

I Østfold er det Fredriksstad Blad som faller mest. FB hadde i september i fjor 56.000 lesere på papir, mens TNS Gallups undersøkelse viser at tallet nå er nede i 48.000.

Alle de øvrige avisene har mistet lesere det siste året, unntatt Rakkestad Avis som har fått flere lesere på papir.

Rakkestad Avis hadde seks tusen papiravislesere i september i fjor, og i år har antallet økt til sju tusen.

Avisenes lesertall i Østfold (papir)

Avis

Sept 2013

Jan 2014

Sept 2014

Demokraten

17

17

16

Fredriksstad Blad

56

51

48

Halden Arbeiderblad

21

20

19

Moss Avis

39

36

35

Rakkestad Avis

6

7

7

Smaalenenes Avis

33

34

32

Sarpsborg Arbbeiderblad

37

35

34

Sum (tusen)

209

204

191

Les også:

Faller også på nett og mobil

Mobile enheter

REDNINGEN. Ikke alle av Østfolds aviser har klart å flytte leserne fra papir til nett og mobil.

Foto: Solum, Stian Lysberg / NTB scanpix

Det er et enormt problem for avisene, når antallet abonnenter faller og inntektene dermed også reduseres.

Papirutgaven har vært avisenes hovedinntektskilde, og det er de færreste avisene som har vært i stand til å generere mye annonser til nett eller bygge seg portalløsninger, der leserne tilbys å kjøpe artikler fra nett.

For avisene vil fremtidens inntektskilder på noe sikt ligge i hva de kan skaffe seg av inntekter på nett og mobil.

Derfor er ikke lesertallene fra TNS Gallupp særlig hyggelig lesning for de avisene, som samtidig taper leseroppslutning på papirutgaven og på nett eller mobil.

Avisenes lesertall i Østfold (nett)

Avis

Sept 2013

Jan 2014

Sept 2014

Demokraten

4

3

2

Fredriksstad Bl. nett

44

42

42

Fredriksstad Bl. mobil

14

16

16

Halden Arbeiderblad

9

10

9

Moss Avis nett

20

20

18

Moss Avis mobil

7

8

8

Rakkestad Avis

-

-

-

Smaalenenes Avis

-

-

-

Sarpsborg Arbeiderblad

17

17

17

Halden Arbeiderblad

SATSER HARDERE DIGITALT. HA har hatt en nedgang på nett fra januar i år, men holder seg godt på mobil ifølge redaktøren.

Foto: Rainer Prang / NRK

Fornøyd med mobilutvikling

- Vi har hatt en økning de siste årene, men nå er tendensen hos oss den samme som hos alle andre. Vi går tilbake på papir. Men disse tallene sier ikke noe om mobiltrafikken vår, og den har økt kraftig det siste året. Det har vi verktøy som måler. Så digitalt ser det ganske bra ut, sier ansvarlig redaktør i Halden Arbeiderblad Hans Petter Kjøge til egen avis.

Han mener det viktigste er å beholde antall lesere totalt, og sier det spiller mindre rolle hvilken kanal leserne velger.

- Vi kan nok ikke forvente å forbedre tallene på papir, men vi må bli enda bedre på det digitale innholdet, og det jobbes det mye med både fra Amedia sentralt og lokalt i avisa, sier Kjøge.