Det danske selskapet AS J. Lauritzen Eftf., som i mai 2012 startet opp papirtransport på jernbane for Norske Skog Saugbrugs til Italia, avvikler sin virksomhet i Halden fra 1. mai.
På det meste hadde selskapet sju ansatte i Halden, og ved månedsskiftet er det slutt for de to sist gjenværende, når avdelingen i Halden legges ned og virksomheten flyttes til Gøteborg.
– Denne endringen betyr desverre at vi må si farvel til to gode kolleger i Halden, sier Lars Winther Sørensen, Director Forwarding & Logistics i AS J. Lauritzen Eftf.
Les også:
Over på trailer
Hver fredag de siste tre årene har et tog lastet med trailerhengere gått fra Halden til Verona i Italia med eksportvarer, og motsatt vei har et annet tog gått med importvarer fra utlandet.
I Italia har trailerhengerne blitt koblet til kjøretøy, og varer fraktet ut til kunder i Europa.
Hvert togslep fra Halden skulle opprinnelig bestå av 26 trailerhengere, og årlig regnet man med at godsmengdene via tog med trailerhengere ville tilsvare rundt 6 000 trailerlass.
– Fra primo mai omlegges vår italienske toglinje fra Halden til Gøteborg. Dette for å forbedre driften og implementere flere ukentlige togavganger, sier Winther Sørensen til NRK.
Nå skal eksportvarer fra Norge samles på trailere, kjøres til Gøteborg og deretter fraktes med tog til kontinentet.
- Saugbrugs fortsatt viktig
Hver trailervogn kan laste 28 tonn gods - og til Italia har de hovedsaklig vært lastet med norsk papir, som blir hovedtyngden også fremover.
– Hovedleverandør til toglinjen vil stadig være Saugbrugs i Halden, som vi har et svært godt samarbeide med. I tillegg til Saugbrugs samarbeider vi også med andre velrenommerte norske virksomheter innenfor transport av tørrgods og temperaturfølsomt gods, sier Winther Sørensen.