Hopp til innhold

Lastebileiere fortviler over ventetider på Bastøferga

-Denne uka har vi ventet to og en halv time på enkelte avganger mellom Horten og Moss, sier leder i Lastebileierforbundet i Østfold, Erik Graarud. Etter at Skjeggestadbrua på E 18 kollapset har han fått en rekke henvendelser fra fortvilte kolleger.

Erik Gaarud, leder i lastebileierforbundet i Østfold står foran en rød lastebil
Foto: Anne Ognedal / NRK

- Dette kan vi ikke godta, før Skjeggestadbrua falt ned var det også lange ventetider, spesielt på Hortensiden.

Trafikken, på Norges mest trafikkerte ferjesamband, har økt med åtte prosent etter at Skjeggestadbrua i Vestfold kollapset .

Administrerende direktør Øyvind Lund i Bastø Fosen bekrefter at de har ventetider for lastebiler på en til to timer på enkelte avganger.

Ferjer i dokk

- Vi har litt stor ventetid, men vi har en ferje på verksted for lovpålagt vedlikehold. Men alt tilgjengelig materiell og mannskap er i drift så godt vi kan pr i dag.

Seksjonsleder Arne Bjørklund i Statens vegvesen kan ikke si hvor lang ventetid som er det maksimale de kan akseptere.

- Men to og en halv time er i lengste laget, det er ingen som er uenige i det.

Økonomiske tap

For hvert minutt en lastebil står og venter koster det ifølge lastebileierfobrundet mellom 900 og 1000 kroner pr time.

- Men det verste er at vi ikke greier å holde kjøre og hviletidene. Erik Gaaruds firma har en bil som går to turer til Vestfold hver dag. Normalt gjør en sjåfør denne jobben, men nå har Graarud i flere tilfeller mått skaffe en ekstra sjåfør.

- Når Bastø Fosen ikke klarer å holde unna trafikken er det vi som må betale.

Hvis køene fortsetter å øke må vi jobbe med Statens vegvsen for å finne tiltak over litt tid, sier Lund.

Et ekstra skift

Graarud henviser til at Bastø Fosen har en ferje som begynner først kl 11:30

- Det ville løst mye om den kom i gang om morgenen, mener Gaarud. Lund sier at det ikke er så enkelt.

- Litt mer langsiktig må vi snakke med vår oppdragsgiver om å få tak i mer mannskap.

Vi er i dialog med Bastø Fosen forteller seksjonsleder Arne Bjørklund i Statens vegvesen, men vi får ikke gjort noe med det umiddelbart. Han forteller at de snakker med fergeselskapet om mulighet for å øke kapasiteten ved å sette inn et ekstra skift.

Hvordan er det å få tak i folk, Øyvind Lund ?

- Det kan jeg ikke uttale meg om på stående fot.