Dommen fra svensk lagmannsrett slår fast at ingen kjøretøy som krysser grensen, skal overstige 40 tonn i vekt og 18,75 meter i lengde.
Avgjørelsen hviler på en lite praktisert EU-regel og skaper store problemer for norske lastebileiere, skriver Aftenposten.
De nordiske landene har nemlig helt siden 1994 hatt en særavtale som tillater vogntog med en vekt opptil 48 tonn og en lengde på opptil 19,5 meter.
LES OGSÅ:
Økte transportkostnader
I Norge har svært mange vogntog en lengde på nettopp 19.5 meter, noe som er helt nødvendig for å veksle konteinertransport mellom jernbane og bil.
– På grunn av dette er Norge best i Europa på godstransport på jernbane, sier Erling Sæther, direktør for næringspolitikk i NHO Logistikk.
Han mener den nye praksisen i Sverige innebærer økte transportkostnader for eksportindustrien i Norge på 20-25 prosent.
Administrerende direktør Geir A. Mo i Norges Lastebileier-Forbund tør ikke lenger oppfordre sine medlemmer til å kjøre over svenskegrensen.
Ønsker å rette opp situasjonen
– Situasjonen er i ferd med å føre til full stans i trafikken gjennom Sverige blant norske transportører som kjører lange vogntog, sier Mo.
Statssekretær Erik Lahnstein i Samferdselsdepartementet mener praksisen virker helt uforståelig, og sier han har inntrykk av at også svenske myndigheter tar saken på alvor og ønsker å rette opp situasjonen.