Landets 100 farligste skjær skal merkes

Hvert år utbetaler forsikringsselskapene flere hundre millioner kroner til båtfolk. Nå skal norskekysten trygges.

Båt på skjær

MERKES: Nesten 9000 skadesaker behandlet forsikringsselskapene fra båtfolk.

Foto: If

100 av landets farligste skjær skal merkes og arbeidet starter nå i vinter. Hvert år havner flere tusen båter på skjær. En omfattende tipse-kampanje har gjort at Kystverket har fått inn over 1500 tips på farlige skjær.

– Det har vært vanskelig å velge ut 100 skjær med så stor interesse. Det er tydelig at folk har engasjert seg i dette, sier seniorrådgiver i Kystverket, Thor Messel.

– Vanskelig å velge

Pål Bustgaard er skipper på redningsskøyta Horn Rescue på Hvaler, og han og mannskapet har hatt et travelt år med å hjelpe båtfolket av skjær og unnskyldning om at skjæret ikke var merket på kartet, den holder ikke vann.

– Det er alt for mange skjær i sjøen, men det er dårlig forklaring at skjæret ikke er merket på kartet. Da handler det mer om at man ikke følger nok med i egen seilas, sier han.

Pål Bustgaard

TRYGGERE: Pål Bustgaard på redningsskøyta Horn Rescue på Hvaler, mener norske farvann blir tryggere med en slik merking.

Foto: Anette Torjusen / NRK

Bustgaard forteller at norske kart er godt oppdatert.

– Man kan se skjærene på kartet hvis man følger god nok med, sier han.

Ifølge Finans Norge økte erstatningene til fritidsbåter med nesten førti prosent i fjor, og det ble utbetalt over fire hundre millioner kroner fordelt på cirka 9000 skadesaker.

Nå skal Kystverket merke 100 av de farligste skjærene med pengehjelp fra Gjensidigestiftelsen.

– Mange bra forslag

Thor Messel, forteller at det har vært vanskelig å velge de farligste skjærene, men at de nå har plukket ut de hundre som nå skal bli mer synlige av de over 1500 forslagene som har kommet inn.

Thor Messel, seniorrådgiver i Kystverket

MERKING: Thor Messel forteller at de har fått inn over 1500 forslag på farlige skjær.

Foto: Ingrid Vestre Haram / NRK

Først og fremst har vi fått mange forslag på de samme stedene, og det dreier seg om områder hvor turister og fritidsbåter beveger seg. Så har vi gått inn og sett nøyere på områdene vi har fått tips om, forklarer han.

Han forteller at responsen fra publikum har vært overveldende.

– Vi har fått mange bra forslag, men vi kan dessverre ikke merke alt. Vi har prøvd å finne de skjærene hvor behovet for merking er størst. Vi har også sett på skjær som har vært merket før, men kanskje må merkes på nytt.

Merking ved Store Bloksen

MERKES NÅ: Arbeidet med å merke skjær starter nå i vinter. Her merker Kystverket Store Bloksen.

Foto: Kystverket

Han forteller at mange av de skumleste skjærene ligger akkurat under vannskorpa.

Skipperen på redningsskøyta er sikkert på at merkingen trygger båtlivet.

– Det vil helt klart bli enklere å navigere på sjøen, og også vi ser at mange skjær burde vært bedre merket, så dette ser vi frem til, sier Bustgaard.

Men det fratar ikke båtføreren ansvar for å følge nøye med. I løpet av sekunder kan ulykken være ute.

– Kjører man i 20 knop forflytter man seg ti meter i sekundet, da ligger man hele tiden litt etter, så da er det viktigere enn noen gang å følge med på kartet.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Advarer mot falsk lisenskontrollør

    En eldre dame fikk i dag oppringning fra en person som påsto han ringte fra NRK lisenskontoret. Vedkommende sa han ville inn og se på oppkoblingen til fjernsynet. Damen ante uråd og ringte politiet. Det sier operasjonsleder i Øst politidistrikt Terje Marstad. – Dette er bare svindel og vi oppfordrer nå folk til å være på vakt, sier operasjonslederen.