Hopp til innhold

Bedrer sikkerheten i Oslofjorden

Toppmoderne sjøtrafikksentral skal hindre skipsulykker i Oslofjorden.

Lys Line, Lysbris

FORBEDRER SIKKERHETEN. Forbedret VTS-sentral åpnes i Horten den 30. april, og skal gi bedre sikkerhet for skipstrafikken i Oslofjorden.

Foto: Rainer Prang / NRK

Kystverket er i gang med å fornye radarer og systemer som overvåker skipstrafikk på de fem stedene langs norskekysten det er etablert VTS (Vessel Traffic Service), skriver Teknisk Ukeblad på nett.

Nå er forbedringen ved Horten VTS i sluttfasen, og målet med forbedringen er å bedre sikkerheten i Oslofjorden.

Åpner 30. april

Sjøtrafikksentralsjef Nils Petter Andersen i Horten sier til TU at han er fornøyd med å få oppgradert utstyret, som leveres av Kongsberg Norcontol IT.

– Vi er ikke helt i mål ennå. Kongsberg Norcontrol jobber iherdig med å legge inn spesifikke alarmer, tilpasset det vi ønsker oss her i Horten, sier han.

Offisiell åpning av sentralen er 30. april.

Bedrer sikkerheten

Kystverkets sjøtrafikksentraler (VTS) er viktige for å unngå farlige situasjoner, grunnstøtinger og kollisjoner som kan føre til akutt forurensning. De fem sentralene er styrt etter sikkerhetsvurderinger knyttet til petroleumsaktiviteter og farlig last.

Trafikksentralen ble plassert i Horten på grunn av tett trafikk med oljetankere til og fra Essos anlegg på Slagentangen. Det er registrert 15 bøyelastere med olje hver måned, og hvert skip kan ha noe over 100.000 kubikkmeter olje, skriver Teknisk Ukeblad.

En grunnstøting og forlis kan ha katastrofale konsekvenser.

Trafikklederne griper inn

Fra VTS-stasjonene kan trafikklederne følge med på skipstrafikken i Oslofjorden, og i fjor var det rundt 100.000 skipsbevegelser registrert bare ved Horten-stasjonen.

I tillegg til trafikken til Slagentangen er det mye passasjer og godstrafikk både til Oslo, Drammen, Halden og Glomma gjennom trange passasjer.

I 1.300 tilfeller grep trafikklederne inn under 2014, da de mente det var fare for grunnstøtinger eller kollisjoner.