Hopp til innhold

Kutter i Glommaringen

Østfold kollektivtrafikk kutter i tilbudet på Østfolds mest trafikkerte bussrute Glommaringen.

Glommaringen

Avgangene på Glommaringen i rushtiden endres fra 4. januar i håp om å få færre forsinkelser.

Foto: Anne Ognedal / NRK

I rushtiden har det gått busser mellom Sarpsborg og Fredrikstad hvert åttende minutt. Fra 4. januar skal enkelte busser snu halvveis mellom de to byene på Østsiden av Glomma.

Arez Zada er en av dem som bruker Glommaringen daglig. I fjor var det nesten 1,5 millioner reisende med bussruta som går i ring mellom Fredrikstad og Sarpsborg.

– Jeg tar bussen ca. to ganger om dagen ved Fredrikstadbrua og i sentrum. Jeg vet at bussen kommer hvert åttende minutt, og da trenger jeg ikke å vente lenge, sier Arez Zada.

De to siste årene har det vært én avgang hvert åttende minutt i rushtiden, men som mange andre opplever Zada at flere busser kommer på en gang.

– I blant kommer det to eller tre busser etter hverandre når bussen i utgangspunktet er forsinket, sier hun.

Arez Zada

Arez Zada tar Glommaringen daglig og er ofte i Sarpsborg for å besøke moren. Hun tror de nye avgangene, som bare skal gå til Moum og ikke Sarpsborg, kan føre til forvirring.

Foto: Anne Ognedal / NRK

Vil få bedre flyt

Østfold kollektivtrafikk endrer rushtidavgangene i håp om å få bedre flyt. På Østsiden av Glomma vil annenhver avgang ikke kjøre helt til Sarpsborg, men bare gå mellom Fredrikstad sentrum og Moum, som ligger ni kilometer fra Sarpsborg.

– Det vil gi bedre tid til å hente seg inn igjen på eventuelle forsinkelser når bussene kommer opp til Moum og skal tilbake igjen, sier trafikksjef Lars Erik Haug i Østfold kollektivtrafikk.

Arez Zada tror dette kan skape forvirring blant passasjerene.

– Det blir jo litt feil hvis en person skal til Sarpsborg også stopper bussen på Moum, det kan jo føre til litt stress, sier hun.

Skal merkes X 200

Dagens Glommaringen er rute nummer 200. Trafikksjef Lars Erik Haug sier at alle Glommaringens busser som ikke skal gå hele veien rundt i rushen, skal merkes med X 200.

– Vi håper publikum kommer til å oppleve at det blir bedre regularitet og at vi får mer presise rutetider enn det vi har hatt, sier Haug.

– Vi håper at dette ikke gir negative konsekvenser. Vi vet fra før at det er veldig få som reiser gjennom byene Fredrikstad og Sarpsborg. Vi ser at vi blant annet sparer noen kilometer som gjør at vi kan bruke de på andre steder og styrke tilbudet til sykehuset ytterligere, sier han.