NRK Meny
Normal

Kun én av ti vil ha ny trasé

Det har vært en treg start for mossepolitikernes underskriftkampanje om nye jernbanetrasé. - Vi hadde håpet på flere underskrifter, sier høyrepolitiker.

Illustrasjon jernbanetrasé Moss
Foto: Ill: Tor-Rene Stryger / NRK

Tage Pettersen

Høyrepolitiker Tage Pettersen i Moss håper at 10.000 vil skrive under oppropet om ny jernbanetrasé i Moss.

Foto: Torgeir Haugaard

Drøye 3.500 personer har skrevet under på Moss kommunes underskriftkampanje for ny jernbanetrasé i byen. Det er kun hver tiende mossing, og langt færre enn politikerne hadde håpet.

De ville vise Stortinget at folk i Moss virketlig ønsker ny trasè. Høyre-politiker i Moss, Tage Pettersen er skuffet.

– Målet var 10.000 underskrifter før vi leverte lista til sentrale myndigheter. Så vi er ikke fornøyde så langt, sier Pettersen i Moss Høyre. Han er blant gruppelederne i kommunen som skal jobbe aktivt med å samle inn underskrifter.

- Har ikke vært aktive nok

Så langt har ikke dette gått som planlagt og bare ti prosent av mossingene har skrevet under.

Politiker og leder i Jernbaneforum Øst Gretha Kant mener kommunen må jobbe mer med saken.

– Her må man være mer aktive, sier den tidligere mosseordføreren. Det har også Pettersen innsett.

– Vi innser at vi ikke har jobba nok, så nå girer vi om litt for å få fortgang i saken, sier høyrepolitikeren.

Det aktive arbeidet består mest av å hanke tak i folk på gata og be dem skrive under. Det er dette kommunen ikke har jobbet godt nok med, og de skal nå legge informasjon i postkassene i distriktet for å få folk ut på gata der politikerene venter med penn og papir.

- Utfordringa er å nå ut til folk. Det kommer vi til å gjøre nå, avslutter Pettersen

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Setter opp fartsgrensen på E6

    Fra mandag kan man igjen kjøre i 110 km/t på E6 mellom Korsegården i Ås og Moss, skriver Moss Avis. Gjennom vinteren har strekningen hatt fartsgrense på 100 km/t.

  • Fire av fem bedrifter med mangler

    Fire av fem bedrifter i Østfold og Akershus som ble kontrollert av arbeidstilsynet i februar og mars, hadde feil og mangler på produksjonsutstyr. Slike mangler kan føre til alvorlige skader, mener tilsynet.