NRK Meny
Normal

Kritisk til svak jernbanesatsing

– Politikerne i Østfold har ikke fulgt med i timen når det gjelder jernbane, mener NSBs Terje Andersen.

Jernbane

Politikerne i Vestfold har vært mer samstemte i kravet om nytt dobbeltspor, og det har gitt resultater. En tilsvarende samstemthet må til i Østfold, mener Terje Andersen.

Foto: Kjell Olav Nordberg / NRK

Fylkesordføreren i Østfold, Ole Haabeth, ga onsdag kveld kommunene langs Vestre linje klar beskjed om å gå sammen for å få fortgang i jernbaneutbygging i Østfold.

– Politikerne har ikke vært samstemte nok

Det synes strekningsleder for Østfoldbanen Terje Andersen er positivt.

– Det er veldig bra, men det er også på høy tid, for det jeg har registrert gjennom flere år når det gjelder Østfoldbanen er at politikerne og kommunene ikke har vært samstemte. De har ikke jobbet godt nok for å få utbygging av jernbane gjennom Østfold og på Østfoldbanen totalt sett, sier Andersen.

Han mener at politikerne på motsatt side av Oslofjorden har gjort en bedre jobb.

– Bedre resultat på Vestfold-siden

– Jeg sitter med et inntrykk av at politikerne på Vestfold-siden har vært mye mer samstemte, og vi ser effekten av det. Det blir en raskere utbygging av nytt dobbeltspor på Vestfoldbanen. Så jeg tror politikerne i Østfold må ta innover seg at de nå må gå sammen og ta grep for å sikre utbygging av jernbanen her i fylket, sier Andersen.

Han forteller at Østfoldbanen er overbelastet og at den eneste måten å øke kapasiteten på er å bygge dobbeltspor.

– Tvinger folk tilbake på E6

Men det tar tid, og i mellomtiden risikerer man at flere pendlere satser på bil i stedet.

– Politikerne har ikke fulgt med i timen. De har ikke sett viktigheten av å bygge ut jernbanen, som er noe av det mest miljøvennlige vi har. Vi ser nå at togene våre er fulle, og vi har ikke plass til flere tog på sporet, og det tar mange år å bygge ut et dobbeltspor. I realiteten betyr det at vi nå faktisk må tvinge enkelte kunder tilbake på E6, noe vi synes veldig lite om. Så nå må vi virkelig få fart, og politikerne må ta grep og sørge for fortgang i utbygging av dobbeltsporet, sier strekningslederen.

– Har tro på forsert utbygging

Andersen håper at det nå blir fortgang i arbeidet med dobbeltspor gjennom Østfold, og han mener at det er realistisk å få jobben gjort innen 2022.

– Jeg har tro på det, og jeg vil rose Ole Haabeth nå, for han har nå virkelig tatt grep og satt fart, og han prøver nå å samle politikerne for å bli enige om en ny felles togtrasé. Jeg tror han kan hjelpe Østfold til å drive mye raskere frem et nytt dobbeltspor, sier Andersen.

SISTE NYTT FRA ØSTFOLD:

  • Setter opp fartsgrensen på E6

    Fra mandag kan man igjen kjøre i 110 km/t på E6 mellom Korsegården i Ås og Moss, skriver Moss Avis. Gjennom vinteren har strekningen hatt fartsgrense på 100 km/t.

  • Fire av fem bedrifter med mangler

    Fire av fem bedrifter i Østfold og Akershus som ble kontrollert av arbeidstilsynet i februar og mars, hadde feil og mangler på produksjonsutstyr. Slike mangler kan føre til alvorlige skader, mener tilsynet.