Hopp til innhold

Kritiserer kirkens julekampanje

PR-ekspert Jarle Aabø mener Den norske kirkes ironiske julekampanje «Perfekt Jul» er et mageplask. Men Kirkerådet forsvarer bruken av ironi.

Jarle Aabø

PR-ekspert Jarle Aabø mener Den norske kirke går for langt i bruken av ironi i sin julekampanje.

Foto: Johnny Syversen

Søndag lanserte Den norske kirke en ironisk julekampanje på nettsiden perfektjul.no.

På nettsiden får man blant annet tips om hvordan man kan lage den perfekte julekalenderen, for å unngå skuffede barn i adventstiden, skriver Vårt Land.

«De våkner opp 1. desember til en ussel sjokoladekalender. Ikke gå i denne fellen, legg heller en ekstra innsats i å lage den perfekte julekalender selv», og «En flott Justin Bieber-plakat til pikerommet eller en krigsfigur til guttungen er fine ting som betyr litt mer – og som får barna dine til å reflektere over julen» er blant tingene som står på siden.

Hensikten med kampanjen er å provosere folk til å reflektere over sin egen julefeiring. Men PR-ekspert Jarle Aabø mener Den norske kirke bommer grovt med kampanjen.

– Denne kampanjen har sviktet helt fra starten, der man satt seg ned og brukte dette retoriske grepet med ironi. Man har forsøkt å gi uttrykk for det motsatte av det man mener, men så har folk trodd på at dette har noe for seg, og dermed har den falt som et mageplask, sier han til NRK.no

Forsvarer kampanjen

Trude Evenshaug

Kommunikasjonsdirektør Trude Evenshaug i Kirkerådet tror de fleste forstår ironien i julekampanjen.

Foto: Den norske kirke

Kampanjen ber også folk om å sende inn bilder som viser hvor perfekt og fantastisk adventstid de har klart å skape.

Premien er ifølge perfektjul.no «noe så eksklusivt som første rad i kirken siste søndag i advent».

Kommunikasjonsdirektør Trude Evenshaug i Kirkerådet forsvarer julekampanjen, og mener at de aller fleste vil forstå bruken av ironi.

– Vi ønsker å bruke humor og ironi for å få folk til å tenke igjennom om julen de feirer er i tråd med deres egne verdier, sier hun til Vårt Land.

Men Aabø mener ironi er en vanskelig gren å mestre, og at kampanjen har sørget for at Den norske kirke har tiltrukket seg negativ støy.

– Jeg tror overhodet ikke at de aller fleste synes dette er en god kampanje. En kirke, med sitt verdigrunnlag, tjener ikke på negativ støy, mener Aabø.

– Hvis man skal bruke ironi og man må forklare at «nå bruker jeg ironi», da er hele grepet bortkastet. Det er som å fortelle en vits og starte med å si at man skal fortelle en veldig morsom vits. Hvis vitsen da ikke er veldig morsom blir det bare et veldig pinlig øyeblikk for alle. Jeg mener at kirkerådets kampanje er et pinlig øyeblikk for julen 2013, legger han til.

Perfektjul.no

På nettsiden kan man blant annet delta i en konkurranse der premien er «noe så eksklusivt som første rad i kirken siste søndag i advent»

Foto: Skjermdump

Biskop ber kirken stanse kampanjen

Julekampanjen har også skapt reaksjoner innad i kirken. Mandag sendte biskop Solveig Fiske i Hamar og staben ved Hamar bispedømmekontor ut en pressemelding der de ba kirken stanse den ironiske adventskampanjen.

«Med sitt ironiske grep fjerner nettstedet julen og juleevangeliet fra folk. Hamar biskop og staben ved Hamar bispedømmekontor henstiller Kirkerådet om å avslutte ‘Perfekt jul’, og heller promotere juleevangeliet», står det i pressemeldingen.

Staben reagerer spesielt på en annonse på nettsiden. Klikker man på annonsen med teksten «Ingen å snakke om julen med? Får du det ikke perfekt nok? Føler du deg ensom og forlatt i julens kjas og mas? Få hjelp her», kommer man videre til en side med kontaktinfo til Kirkens SOS.

«Denne blandingen av ironi og omsorg er usmakelig og uverdig. Tilbudet om samtale er ikke troverdig når dette blir fulgt av overskriften ‘Au pairen – Hvor gjør du av henne på julaften?’. Det er vanskelig å forstå hvilke holdninger nettstedet ønsker å kommunisere gjennom sin omtale av utsatte grupper som au pairer.»

– Den skaper en interesse

Atle Sommerfeldt

Biskop Atle Sommerfeldt i Borg bispedømme mener man bør evaluere kampanjen først når den er ferdig.

Foto: Christian Nygaard-Monsen/NRK

Biskop Atle Sommerfeldt i Borg bispedømme er derimot litt mer positivt innstilt til kampanjen.

– Jeg synes blant annet at dagens kalenderbilde med Bård Vegar Solhjell og Siv Jensen som gir hverandre julegaver er et godt budskap. Det gir et budskap om at man kan være uenige, men i julen skal vi prøve å skape fred mellom alle.

Han mener at man bør la kampanjen gå som den gjør, og heller evaluere i etterkant.

– Utfordringen med enhver kampanje er at debatten blir om kampanjens form, istedenfor dens innhold. Så får vi se hvordan dette utvikler seg i løpet av adventstiden før vi tar en hel vurdering av om dette var en god eller dårlig kampanje. Men den skaper faktisk en interesse og en samtale, sier han.

Hva håper dere å få ut av kampanjen?

– Jeg håper at de av oss som har et overskudd, som har mer enn nok, og som tenker mest på hvordan julen kan bli den perfekte jul ytre sett, får en liten tanke om hvordan man kan få julens innhold til å bli en jul for alle