Det opplyser Kystverket til Moss Avis. Til
sammen er skipet tømt for over 400 tonn med olje, noe som er langt mer enn forventet.
- Nå er vi endelig ferdig, og utstyret er pakket sammen. Riise Underwater Engineering er på vei hjem. Den siste tanken viste seg å inneholde ca 60.000 liter diesel, forteller Hans Petter Mortensholm i Kystverket til avisa.
Faren for nye store utslipp fra vraket er dermed over.
- Langt mer enn forventet
Kystverket har pumpet opp langt mer diesel og olje fra vraket enn det man først forventet.
- Vi var veldig usikre på hvor mye som lå i vraket, men anslo at det dreide seg om maks 300 tonn olje og diesel.
Totalt er det pumpet opp rundt 420-430 tonn olje og diesel fra vraket.
- Så det endelig tallet er langt høyere enn først forventet, forteller Mortensholm.
Arbeidene med å tømme Nordvard for olje skulle vært avsluttet før nyttår, men det viste seg at vraket inneholdt langt mer olje enn forventet.
Det er Riise Underwater Engineering som har utført tømmingen av krigsvraket.